جمع آوری لیست ایمیل
1- آنلاین از طریق وب سایت: شما می توانید با داشتن وب سایت در ازای پیشنهاد یک هدیه رایگان بخواهید که افراد ایمیل خود را ثبت کنند.
2- درخواست از افراد تا به لیست شما بپیوندند: در تبادلات کارت های ویزیت پس از یک ملاقات می توانید اجازه بگیرید که ایمیل وی را در لیست خود قرار دهید.
3- در مجالس و نشست های چند نفره لیستی تهیه کنید و از افراد بخواهیدتا اطلاعات خود را از جمله ایمیل ثبت نمایند.
انواع فرمت های ایمیل
خبرنامه: تمرکز اینگونه ایمیل ها روی اطلاعات است تا پیشنهادات. این ایمیل ها معمولا علاوه بر لوگو، راه های ارتباطی، شامل تاریخ و ستون می باشند. اشتباه بزرگ این است که در قالب خبرنامه ترفیعات پیشنهاد بدهیم و ایمیل را از وظیفه اصلی خود که خبررسانی است، دور کنیم
پیشنهادی یا ترفیعی: روی یک کالایا گروه کالا متمرکز است.دلیل اصلی این ایمیل وادارسازی شما به عمل خرید است؛ به عبارتی در این ایمیل ایجاد فعالیتی در مخاطب است. این ایمیل حاوی اطلاعاتی است که دلایل خرید شما را توضیح می دهد یا به بیان ساده تر منافعی که شما از خرید این کالا بدست می آورید را ذکر می کند. در این ایمیل بهتر است همه جزئیات کالا را در ایمیل قرار ندهید و فرد چنانچه مشتاق باشد توسط لیمکی که ایجاد می کنید به وب سایت شما مراجعه کند و اطلاعات تکمیلی را در آنجا دریافت نماید.
مزیت این کار این است که با استفاده از مسیر یابی یا ترکینگ ایمیل ها می توانیم تعداد افرادی که از این طریق به وب سایت مراجعه کرده اند را شناسایی کنیم و در مراحل بعدی ایمیل هایی با محتویات نزدیکتر به موارد دلخواه مخاطب ارسال نماییم.
ایمیل های مناسبتی: این ایمیل ها به منظور خوش آمدگویی در هنگام ثبت نام یا پیوستن به گروه خاصی ارسال می شود. نوع دیگر این ایمیل ها تشکر و قدردانی از مخاطب است. در این ایمیل ها از مخاطب درخواستی صورت نمی گیرد.
برند سازی با ایمیل:
بدین منظور ایمیل باید شامل موارد زیر باشد:
1- لوگو: لوگو یا علامت تجاری در بالای وب سایت سمت چپ باشد. تحقیقات نشان داده است افراد برای مطالعه ایمیل ها از بالا و گوشه سمت چپ شروع می کنند. بهتر است اطلاعات نام تجاری و شرکت خود را دراین قسمت قرار دهید.
2- استفاده از رنگ های ثایت و هر رنگی که بیانگر هویت شرکت است: در ارتباط با ارسال ایمیل های خبرنامه رعایت رنگ بر اساس هویت برند الزامی است اما در ایمیل های مناسبتی بهتر است از رنگ های همان مناسبت استفاده نمایید. مثلا رنگ سبز در عید نوروز.
3- استفاده از عکس های ثابت: دیدن تصویر ثابت به همراه لوگوی شرکت توسط مخاطب در بلند مدت باعث شکل گیری ارتباط معنا داری بین تصویر و لوگو خواهد بود.
بخش های تشکیل دهنده ایمیل:
تیترها- متون- عکس ها- خط های جداکننده ها- آیکون ها- لینک ها- رنگ زمینه- حاشیه
چند نکته:
1- تصور کنید یک ایمیل حاوی سه عکس با سه متن است چنانچه این عکس ها یک سایز و متن با فونت نازنین و اندازه 14 باشد خواننده را ترغیب نمی کند. زیرا اندازه یکسان عکس ها اهمیت مطالب را یکسان نمایش می دهد. و اگر یکی از عکس ها نیز بزرگ تر از بقیه باشد باز مخاطب فکر می کند که این عکس بزرگ تر اهمیت بیستری دارد و از خواندن بقیه اطلاعات جز همین یک مورد دست می کشد.
2- صفحه درج اطلاعات را به دو بخش عمودی تبدیل نمایید. یا مساوی یا یک بخش بزرگتر و بخش دیگر کوچکتر
3- ایمیل باید عملی در فرد ایجاد نماید یا اینکه فرد را به تصمیم گیری در مورد موضوعی وادار نماید. امکان کلیک روی یک لینک، عکس، دکمه، شماره تلفن ها و آدرس وب سایت و ایمیل ها موجود باشد. مخاطب انتظار دارد با کلیک روی عکس یک محصول اطلاعات آن نمایش داده شود. با کلیک روی لوگو به وب سایت شرکت متصل شده و با کلیک روی نمایه های صدا و تصویر اطلاعات صوتی یا ویدئویی آن مورد را مشاهده نماید..
3 بخش که در پیشنهاد خود در ارتباط با معرفی محصولات رعایت نمایید:
1- بخش اول وب سایت اطلاعات مربوط به محصول را با لینک اطلاعات اضافه نمایش دهد.
2- بخش دوم اطلاعات با ارزش و مهم در ارتباط با محصول را در اختیار مخاطب قرار دهد. منافع استفاده از آن محصول ذکر شود
3- اطلاعات خدمات قبل و بعد از خرید یا همان مشاوره قبل از خرید گذاشته شود. بهتر است نام متصدی که این اطلاعات را در اختیار مخاطبان قرار می دهد ذکر شود. لینک های شماره تلفن ها و ایمیل دسترسی به این فرد اکشنال یا عملیاتی باشد یعنی با کلیک روی لینک ایمیل فرم ارسال ایمیل باز شود.
در ایمیل های خود از افراد بخواهید تا عملی را انجام دهند، مثلا به جای جهت اطلاعات بیشتر اینجا کلیک کنید این عبارات را استفاده کنید
1- وب سایت ما را ملاحظه نمایید
2- سفارش کالا
3- دانلود کاتالوگ
4- مطالعه ویژگی های این کالا
5- این ایمیل را پرینت بگیرید
انتخاب موضوع ایمیل
مردم ایمیل های ناشناس علی الخصوص اگر از طرف یک بنگاه اقتصادی ارسال شده باشد، را باز نمیکنند. اگر یکی از پرسنل شما با مشتریان در ارتباط است بهتر است نام فرد را به جای فرستنده قرار دهید.
موضوع ایمیل باید بین 40 تا 50 کاراکتر باشد در این تعداد کاراکتر از لغات ارزشمند استفاده نمایید تا فرد را در باز کردن ایمیل ترغیب نماید.به جای نوشتن خبرنامه شرکت ایکس، تنها نام خبرنامه را بنویسید.
یک ایمیل باید قابل فروارد، قابل نشر، قابل لایک، قابل تویت باشد.
ایمیل های دریافت شده روی موبایل باید لینک تلفن اکشنال داشته باشند.
جلوگیری از اسپم شده ایمیل ها:
برای این منظور بهتر است یک ایمیلی که در اسپم سرویس ایمیل شما قرار دارد را بررسی ننمایید.
از نوشتن موضوع یا کل متن ایمیل با حروف بزرگ جلوگیری نمایید.
محتوای ایمیل خود را واقعی بنویسید.
از ارائه پیشنهاد های واهی خودداری نمایید.
اغلب ایمیل های اسپم شناخته شده در موضوع یا متن خود پیشنهادات غیر قابل باور می دهند.
امکان ترکینگ ایمیل ها این امکان را برای فرد به وجود می آورد تا آمار تعداد افرادی باز کننده ایمیل را داشته باشیم. و وجود لینک های کلیک شده در ایمیل بیانگر علاقه مندان به آن موضوع بوده است که بعدها می توانیم برای آن مخاطب ایمیل با موضوع خاص ارسال نماییم.
بهتر است کل اطلاعات را در ایمیل نگذارید، این مورد را در قبلتر هم یادآور شده بودم. نکته دیگر این کار این است: چنانچه فردی ایمیل را باز کرده و روی لینک کلیک کرده است اما خریدی انجام نداده است نشان می دهد که ایمیل کار خود را خوب انجام می دهد. یعنی ایمیل توانسته است بازدید سایت را افزایش دهد اما خرید صورت نمی گیر این بدان معنی است که اطلاعات موجود در سایت را باید تغییر داد و مناسب تر نمود.
چنانچه کسب و کار شما فروشگاه فیزیکی دارد از افراد بخواهید تا ایمیا را پرینت بگیرند و با ارائه آن از تخفیف استفاده نمایند. یا اگر این ایمیل را دریافت کرده اید با این شماره تماس بگیرید و از تخفیف برخوردار شوید.
ایمیل های پاسخی:
ایمیل خوش آمدگویی: سریعا بعد از ثبت نام فذد ارسال شود
ایمیل پیگیری: مثلا ایمیل دانلود کاتالوگ و راهنمای سایت- این ایمیل 3 روز بعد از ایمیل خوش آمدگویی ارسال شود.
ایمیل خبرنامه: بهترین مطالب توصیه ای یا خدماتی که شنا می توانید انجام دهید. این ایمیل را یک هفته پس از ایمیل پیگیری ارسال نمایید.
ایمیل های ترفیعی یا پیشنهادی: پیشنهاد تخفیف در ایمیل لیست یا حضور ایشان به عنوان کاربر سایت- 2 هفته پس از ایمیل خبرنامه ارسال شود.
اولین ایمیلی که مخاطب دریافت می کند ایمیا خوش آمدگویی و پس از آن پیگیری، خبرنامه و پیشنهادات ترفیعی است. چنانچه فرد در مرحله پیگیری خرید کرد ایمیل های خبرنامه و پیشنهادات را ارسال نکنید و فرایند خدید را شروع نمایید. پس از خرید ایمیل تشکر و قدر دانی، تایید و اطلاعات خرید را ارسال نمایید.پس از آن می توانید ایمیل خبرنامه ارسال نمایید.