بسم الله الرحمن الرحيم
كعبه پرستي و امام پرستي عين بت پرستي است.
كور آن نيست كه چشم او كور باشد ، بلكه كور آنست كه بصيرتش كور است (نبي اكرم - نهج الفصاحه ح 2373)
رسالت نبي مكرم اسلام و همه انبيا عضام براي راهنمايي مردم ، رفاه و امنيت عدالت براي ملت ها خاصه دل بريدن از بت هاي دست ساز بشر و غير فعال و انحرافات و خرافات بود.(1)
بت پرستي گاه با سنگ و چوب ، گاه با شخص پرستي و حيوان پرستي و خورشيد و ستاره پرستي و پديده و جمادات پرستي ... بود و در بين گروهي از مردم بصورت هنجاري رايج بوده است كه آگاهانه و غير آگاهانه در اين شرك غوطه ورند.
بهمين دليل انبيا مردم را از پرستش آنان نهي مي نمودند و آيات زيادي در قرآن كريم وجود دارند و حتي در ساير كتاب ها ي آسماني و مقدس نظير تورات و انجيل نيز به چشم مي خورد كه بت نپرستيد و براي خدا شريك نگيريد .(2)
شيطان پرستي و پول پرستي و مقام پرستي و ترس پرستي هم در جوار اين چند گانه پرستي ها و بت پرستي ها از انحرافات سازمان يافته و رايج بين مردمان آغازين و كنوني است . علي رغم همه دستورات الهي باز انسان مترقي در ماده پرستي و پول پرستي و مقام پرستي و شيطان پرستي و خود پرستي بصورت يك ناهنجاري مدون ،در آن غرق است.
گويا همه اين انحرافات و خرافات بصورت هنجاري فراگير در جريان است و از حالت قبيح به حالت نيكو در حال گسترش مي باشد.
بقول مولانا ؛ هر لحظه بشكلي بت عيار برآمد ... دل برد و نهان شد
هردم به عباي دگر آن يار برآمد ... گر پير و جوان شد
گاهي به تك طينت صلصال فرو رفت غواص معاني ز تك كهگل فخار برآمد زآن پس به جهان شد... .
در هر صورت هر نبي و فرستاده اي مشكل خاص زمان و عصر خويش را در هر راه تبليغ رسالت داشت.(3)
همه انحرافات بسته به نيازهاي خاص زمان خويش به هنجار مبدل مي شوند. گرچه امروز ماديات پرستي همچون خورشيد پرستي عهد ابراهيم خليل الرحمان و جود دارد همچناني كه در عصر فرعون ، فرعون پرستي بلاي ضد بشري بوده امروز به زبان ديگر امام پرستي و شخصيت پرستي و كعبه پرستدي ، بصورت بت پرستي مدرن و محترمانه در جوار ساير موارد بيگانه پرستي ، تحت حركت خيزنده جنگ نرم به سراغ عوام و خواص زمانه آمده است.هر آنچه كه باعث شود تا بين خدا و بنده اش حجاب و پرده اي حائل شود قطعا باعث انحراف و خرافه و دگر پرستي خواهد شد .
بقول حافظ؛ ميان عاشق و معشوق هيچ حائل نيست تو خود حجاب خودي حافظ از ميان برخيز .
ائمه هدي و معصومين واسطه هاي غيض حق تعالي و اسباب توسل هستند (4) و يا مي توانند باشند. اما هرگز خود خداوند يا فرزندانش نيستند . آنان روزنه هاي هدايتند. باب الله الذي يؤتي (5) هستند.
پنجره هائي كه دريافت كننده ي نور حقند و فيلتر و آسان ساز درك معارف الهي.
هرگز هيچ فردي خدا نيست . ويا وابسته نسبي با خدا ندارد بلكه فرستاده و خليفه منصوب از خداست براي فهم و درك و معرفت . كه آنهم محدوديت مكاني ،و ظرف زماني خاص خود را دارد.
اينجاست كه ديدن و بينش (بصيرت) دو عنصر متفاوت و متشابهند . انسان اگر دو چشم سر و دنيا بين نداشته باشد ، كور باشد ، مي تواند خيرو شر را از از هم تشخيص دهد اين تمايز و درك همان بينش اوست .
اما اگر فهم و بينش نداشته باشد و نتواند مدرك خير يا شر باشد اگرچه دو چشم بيناي دنيابين را هم داشته باشد كور باطن است. چون به ضرر خود هم تصميم سازي مي كند . بدون بصيرت احساس مي كند كه كار عاقلانه اي كرده است . در صورتي كه قوه تميز و فرقان در وي هيچ يافت نمي شود.
نبي اكرم مي فرمايد: هر كه از روي بي دانشي (بي بصيرتي) كار كند فسادش از اصلاحاتش بيشتر است.(اصول كافي ج 1 ص 144)
امام متقين مي فرمايد: اي مردم ، ديني كه درست فهميده نشود هيچ خيري در آن نيست. (بحار ح70 ص 307)
امام باقر (ع) : اگر به جواني از جوانان شيعه برخورد كنم كه فهم ديني ندارد ادبش مي كنم .( ميزان الحمه ج4 ص1401)
بي گمان عدم تفقه و بصيرت در دين بت پرستي هاي مدرني همچون امام پرستي و خود پرستي كه هر كدام در جاي خود ترك هستند و تفاوتي بين آنان وجود ندارد را بوجود مي آورد . فقط مقدس را در مقابل مقدس قرار دادن و دين را در مقابل مذهب چزاندن است . همان كاري كه قرآن را بر سر نيزه مي كردند و قرآن ناطق را درك نمي كردند . قرآن در تقابل توحيد . شهدا در مقابل قرآن ، امام حسين در مقابل خدا و هزار و هفت مثل حادث شده و امكان اتفاق ديگر . بي گمان يكي از اهداف رسالت امام عصر (عج) همين غبار رو به رويي است كه وجود دارند . غبارروبي از حجاب وحائلي كه كه بين مقدسات باب مي شود.
امام حسين كه اسوه ظلم ستيزي و ميرمبارزه با دين دولتي است و رسالتش براي برطرف كردن خرافات و انحرافات است . خود مظلوم واقع مي شود و تا به امروز هم از نام و مرامش براي ظلم كردن سواستفاده ميشود. اگر چه جسم و جان امام در كربلا هتك شد و او را مورد ستم قرار دادند . امروز هم از نام و مرام او استفاده ابزاري براي وصال به تمنيات خود بهره ها مي برند . مظلوميت امام گويا تمام شدني نيست ، همه و همه اين ستم ها براي اينست كه مردم به شدت به پول پرستي و ماده پرستي و مقام پرستي رغبت دارند .
بقول صائب؛ پشه از شب زنده داري خون مردم مي خورد
بر حذر باش كه اين دست و دهن آب كشان خانه پرداز تر از سيل فنا مي باشند
نظر قرآن به اهل فهم و بصيرت اينست كه : ولا تركنوا الي الذين ظلموا (هود 113)
خود را نردبان ستمكاري ستم پيشه ها قرار ندهيد . بيدار باشيد كه اسباب ستم به خود و ملت خود نباشيد
هدف كشي از قيام حسين (ع) و پايمال كردن مرام و هدف عاشورا و حسين بن علي (ع) ظلم عميق تري است .
گروهي حسين (ع) وهمه مقدسات را براي رسيدن به تمنيات خود خدا مي كنند . حسين و مقدسات را براي نجات خود سنگر بلا مي كنند تا هم خود را از انزوا و آشفتگي و ملال خارج كنند و هم حسين (ع) را بدنام ... /
امام پرستي در عصر خود ائمه در نزد غلات باب بوده و ائمه با آنان برخورد مي كردند و اجازه گسترش اينگونه شرك ها و خرافه ها را به آنان نمي دادند و چه اينكه خود قرباني همين مبارزات با خرافه و تحريف شده اند.
اگر پاره اي از عقيده ها عقده شوند و يا اين كه عقده ها لباس عقيده بر خود بپوشند خدا مي داند كه دردين چه بحران ها و تحريفات و بزهكاري هائي پديد مي آيد . و بنام دين تمام مي شود .
هزينه ي گزاف و كمرشكني را كه امروزه اسلام مي پردازد يكي از همان عقده هايي است كه همه امت اسلامي در فرق و مذاهب گوناگون را درگرداب خود را غرق كرده اند . تقلب و غلو و افترا در تعريف دين اسلام و خاصه در قشر مبلغان ديني و عناصر ترويجي باعث بد ديني هاي گمراه كننده ي پيروان شده است . گروههاي تكفيري و ضد اتحاد اسلامي توسط افراطي گري هاي مفسرين و مروجين كج فهم ديني سامان دهي مي شوند كه خواسته قلبي شياطين جني و انسي را جامه ي عمل مي پوشانند.
اولين مرحله مبارزه مداوم و اصولي با اين انحرفات قطعا مبارزه با جهل و بي بصيرتي است .موثرترين شيوه اي كه خود انبيا و معصومين بدان تمسك مي جسته اند ، قوه فعاله و بالغ فكري مردم را به حقيقت ها دعوت مي كردند و اين حركت خود ، بيشتر راه اصلاح را رفته است ...
بي شك در نص اسلام هيچ اثري از انحراف و خرافه نيست و در عصاره آن تحريف راه ندارد . همه معضلات برخواسته از كج انديشي مناديان و مفسران و راهنمايان تنزيه نشده و تهذيب نيافته نا اهل و مدعي اسلام است آناني كه هر گونه دغل بازي و هوسراني و ماده پرستي را در وجود و دارند و فقط ادعاي راهنمايي و اصلاح مي كنند، اما مصلحان و مجددان ديني ه عصر اين انحرافات و خرافات و غلو و توجيهات را بر خواهند داشت . منتها امت اسلام بايد هوشيار باشند كه با بصيرت بمانند .
بصيرت با حلال خوردن ، حلال انديشيدن و حلال عمل كردن جريان مي يابد . دشمني با محرمات و دوستي با واجبات بصيرت را رونق خواهد داد.
بطور قطع رسالت ختم رسل ختم رسالت انبيا بود . و رسما اعلام شده است كه رسول ظاهر براي هميشه در سالهاي آغازين صدر اسلام در 25 ماه مي 632 ميلادي 28صفر سال 11 هجري به پايان رسيده است . و از اين پس مجددان ديني از امامان معصوم فقط به تبيين رسالت رسول اكرم پرداختند و هيچ رسالت جديدي در بين نبوده بلكه فقط قرآن را شرح و تفسير دادند. چون انديشه منزه از عيوب اهل بيت (ع) در جهت حقيقت دينداري بكار گرفته شد ،آنان قرآن را در بر گيرنده همه نيازمندي هاي بشر در اعصار معرفي كردند و لذا خرد قدسي و تهذيب شده ائمه هدي همان حقيقت قوه ناطقه قرآن است و ولايت باطني و ظاهري آنان با سيد الوصيين آغاز و با خاتم الوصيين به پايان مي يابد. ختم اوليا قطعا در زمان حيات است و روشنفكران و علماي عصر موظفند تمام اين نيرو و انرژي را براي فهم مردم منتقل و معرفي نمايند . مصلحان وفقها موظفند تا در زمان غيبت كبري دين درست را بمردم بدهند نه نظريه و آرا شخصي خود را ، و نه عقده ها و مطامع خود و پيروانشان را ، بلكه فقاهت آنقدر پدرانه و روشن ضميرانه به رفاه و امنيت مردم مي انديشد كه مردم به تحجر و افراط و تفريط گرايش نيابند.
اسلام راستين در قرآن تعريف شده است و ائمه نيز ناطقان برحقند و فقها و مصلحان و روشنفكران هم مي توانند در تبيين اين مفاهيم به مردم كمك مي كنند . اما هرگز خدا و نماينده خدا نمي شوند حرفشان صد در صد خدا نيست .چون بالاخره با دست بدست شدن روايات و مسائل كلامي به شرط و شروط هايي مشروط مي شود.
نوع حكومت كردن و زمامداري بر مردم يكي از ضعف هاي برخي فقها و روشنفكران ديني است.اگر بنام حكومت اسلامي و ديني اشرافيت بسازند دوباره معاويه روي كار خواهد آمد . بجاي اينكه رفتار علوي را شيوه خود كنند اگر مشي معاويه را بپيمايند . بالطبع بنام خدا بر مردم ظلم خواهند كرد . هزينه و خرج روي دست اسلام و مسلمين گذاشتن است. سوار شدن بر گرده ملت اسلامي كار دين اسلام نيست اسلام بمردم آيين سروري وآقائي مي آموزد، سواري از مردم كار منحرفين است كه بنام دين به مردم ظلم و ستم كردن بدترين شيوه ستمكاري است .به فرموده پيامبر: حكومت با كفر مي ماند ولي با ظلم هرگز باقي نمي ماند. (6)
ديكتاتوري ديني به مراتب خشن تر و مخوف تر از ديكتاتوري غير ديني است. دين و ولايت هرگز ديكتاتوري ندارد و اصلا قرار نيست كه ديكتاتوري را تحمل كند. اما چون عده اي دين را ابزار وصال گشايش عقده هايشان مي پندارند بالطبع مردم هم زود هنگام فريب سخنان اين گروه مدعي دين مدار و شريعت مدار را مي خورند. چون دين بازي و عوام فريبي ابزار اقتدار لشكر نفاق است .
والذين اتخذوا دينهم لهوا و لعبا و غرتهم الحيوه الدنيا فاليوم ننساهم كانسوا لقا يومهم هذا و ما كانو باياتنا يجحدون - اعراف 51
اسلام حقيقتش جهاد و مبارزه با استبداد و استعمار است و سراسر آيات آن مملو از آزادگي و رفاه و امنيت و برخورداري از زندگي دنيوي و حيات اخروي با سعادت است.دين اسلام دين آساني و رحمت و امنيت است.(7)نه بندگي و برده داري و و بردگي و استضعاف.
انقلاب اسلامي نيز برخواسته از روح آزادگي و رحمت خدا به ملت است و مبارزه با طواغيت خود ساخته و انحرافات و اعمال محبت و ايثار و رفاه و امنيت از اهداف آن است . حتي اگر اين انقلاب و نظام اسلامي هم روزي بخواهد بت شود و مردم از امنيت و رفاه و خدا پرستي منحرف شوند قطعا منحرف و ستمكار خواهد بود اگر بنام عدالت اجتماعي اگر بنام استقلال اگر بنام اسلام اگر بنام ايران و ايراني بر مردم دست زور و فشارو ستم و فساد و تباهي ديني ، اقتصادي ،اجتماعي ، سياسي ،نظامي غالب شود. قطعا بايد خليل الله بت شكني خود اين انحراف را بشكند . اگر خداي ناكرده افرادي در نظام خود را به الفاظ ديني و اصطلاحات اسلامي زينت دهد و در درون بد رفتاري ، بدكرداري و فشار و چپاول و خيانت به مردم و اسلام آراسته كنند قطعا نظام و اسلام وابسته ي فرد و افراد خاص نيست و تعلق به اسلام و مسلمين و ايران و ايراني دارد . بطور قاطع با آن افراد و تيم بايد مبارزه كرد حتي بايد بخاطر مصالح اسلام و خونهاي ريخته شده و نورانيت قلب مردم مظلوم ، خون داد.
مردم بخاطر دين ، استقلال ، رفاه ، امنيت اين نظام را پذيرفتند و از اين نظام توقع و انتظاري جز اين ندارند. اگر روزي ببينند كه طاغوت و انحراف در آن خانه كرده اين بت را خواهند شكست. البته به كمك مجددان ديني و روشنفكران و صالحان دلسوز به امت آن را در هم خواهند ريخت . اگر دين توسط شخص ، افراد و گروه و دولت و دنيا دوستان و اقتدار نظاميان و عقده روحانيان غير منزه مصادره و منحصر شود . قطعا حضور امام عصر و مجددان و فقهاي ديني را براي فروپاشي اين نوع خدعه ها و بت هاي تمام عيار خواهان است . اگر حوزه هاي علميه فقهيه نباشند ، اخلاقي نباشند،مستقل از ماديات دولتي نباشند و روحانيت در آن بي رونق شود و قيد دنيا دوستان قرار بگيرند بايد از آن دوري كرد گرچه مدعي ترويج اسلام و تشيع هم باشد (صف:7)
و من اظلم ممن افتري علي الله كذب و هو يدعي الي الاسلام والله لا يهدي القوم الظالمين
بالطبع وجود انديشمندان و فقهاي صاحب منزلت در پيشگاه خدا مانع از چنين حوادث شومي خواهد بود چه در حوزه هاي ديني ، چه در دانشگاهها و چه در هرم نظام اسلام قطعا بزرگان و راست قامتاني هستند كه مانع از اشاعه اين تحريفات خواهند شد. در روايتست:
امام صادق - اگر عالمي را دوستدار دنيا يافتيد او را در كار دين خود متهم سازيد زيرا هركه دوستدار چيزي است كه آنرا دوست مي دارد (بحار ج 2 ص 107)
امام كاظم به نقل از پدرانش از رسول خدا:
فقيهان امنتداران پيامبرانند تا زماني كه در دنيا داخل نشده باشند گفتند اي پيامبر خدا داخل شدن ايشان در دنيا چيست؟ گفت: پيروي سلطان ، چون چنين شدند از ايشان بر دين خود بهراسيد. (كافي ج1 ص460)
البته منظور از حكام وسلاطين همان حاكمان ورهبران ستمكار و نامشروع است.
روحاني و روحانيت بايد منزه از كشمكش هاي جناحي ، ماده پرستي ، مقام پرستي ،شخصيت پرستي ، امام پرستي و ... باشد تا بتواند بدون عقده عقيده اش را طرح كند و بتواند با عقده هاي نامشروع ديگران مبارزه كند. وگرنه خود روحانيت هم متهم به بت پرستي خواهد بود.همچناني كه در حرم برخي از معصومين و ائمه و امامزادگان بچشم مي خورد كه بعضي زوار چشم به سنگ هاي زينتي و آيينه كاري ها و مطلا بودن ضريح و... دوخته اند و بوسه بر هرجاي زيبايي مي زنند و دلشان غافل از امام و معصومي كه ناظر بر زائر است . بنحوي از صاحبان حرم غافلند . زوار خانه خدا هم گروهي به سنگ و پرده و ايوان مي پردازند و غافل از خداي كعبه اند .
كعبه جز سنگ نشاني چيز ديگري ندارد .گرد خداي كعبه بگرد . حقيقت كعبه را بايد در قلب خود جستجو كنيم و نحن اليك من حبل الوريد (8)
لذا بت پرستي حتي در طواف خانه خدا توسط مسلمين هم امكان پذير است اگر تفقه و بصيرت نباشد (9)
نمي دانيم خدا را مي پرستيم يا خانه خدا را؟!
حاجي احرام دگر بند ببين يار كجاست؟ كعبه يك سنگ نشاني است كه ره گم نشود
پي نوشت ها
1- قرآن كريم . آل عمران 164 - اعراف 157 - بقره 256 - كهف 29 - مزمل 19 - غاشيه 21 و22 - قاف 45 - فاطر 24 - دهر 3 - حديد 25 - آل عمران 159
2- حج 3 - حج 26
3- انعام 112
4- مائده 35
5- دعاي ندبه
6- الملك يبقي مع الكفر و لا يبقي مع الظلم . رسول اكرم
من دعا للظالم بالبقا فقد احب ان يعصي الله امام حسن (ع) - (ارشاد القلوب ص76)
لتعاونوا علي البر و التقوي و لا تعونوا علي الاثم و العدوان - سوره مائده آيه 2
7- يا ايها الناس ان دين الله يسر - پيامبر - ميزان الحمكه ري شهري ج2 ص951
يريد الله بكم اليسر و لا يريد بكم العسر -بقره 185
يريد الله ليجعل عليكم من حرج - مائده 6
8- قاف 16
9- اذا اراد الله بعبده خيرا فقهه في الدين وزهده في الدنيا وبصره عيوبه - نهج الفصاحه 157
حميدرضا ابراهيم زاده- ۶ / ۷ / ۸۷
کلیه حقوق برای مولف محفوظ است.