مقطع : کارشناسی ارشد
دانشگاه : سیستان و بلوچستان
تاریخ دفاع : 1393/06/20
اساتید راهنما : استاد راهنما:سید رضا بلاغت
اساتید مشاور : حسین جناآبادی
اساتید داور : علیرضا حیدر زادگان-ولی مهدی نژاد
مشاهده سایر پایان نامه های معصومه نرماشیری
هدف این پژوهش رابطه سرمایه اجتماعی خانواده با عملکرد تحصیلی و خلاقیت دانش آموزان متوسطه می باشد. روش تحقیق در این پژوهش توصیفی از نوع هم بستگی می باشد. جامعه ی آماری شامل کلیه ی خانواده های دانش آموزان متوسطه و خود دانش آموزان مقطع متوسطه شهرستان ایرانشهر در سال تحصیلی 93-92 و به تعداد 6000 نفر می باشد. روش نمونه گیری روش خوشه¬ای تصادفی – طبقه ای است و حجم نمونه با استفاده از جدول کرجسی و مورگان361 نفر به دست آمد. تجزیه وتحلیل بر اساس پرسشنامه انجام گرفت. در این پژوهش از پرسشنامه سرمایه اجتماعی خانواده محقق ساخته بر اساس مؤلفه های سرمایه ی اجتماعی پاتنام شامل 63 سوال، پرسشنامه خلاقیت عابدی(1372) دارای 60 سوال و پرسشنامه عملکرد تحصیلی غفاری مفرد(1391) که شامل 17 سوال استفاده شده است که روایی آن ها محتوایی از نوع صوری است و پایایی آن ها با استفاده از آلفای کرونباخ به ترتیب 866/0، 821/0، 743/0 برآورد گردید. برای توصیف داده ها ازجداول فراوانی، میانگین، انحراف استاندارد و همچنین برای سنجش متغیر های پژوهش از آزمون ضریب همبستگی پیرسون، آزمونt تک گروهی، آزمونt مستقل استفاده شده است،که همه ی محاسبات با نرم افزارspss18 انجام گرفته است. یافته های پژوهش حاکی از آن است که وضعیت سرمایه اجتماعی خانواده های دانش آموزان متوسطه به طور کلی مطلوب است و درمورد مولفه های سرمایه اجتماعی اعتماد و قابلیت اعتماد، هنجارها که شامل همکاری، همیاری و حمایت اجتماعی است وضعیت مطلوب ولی در مورد مولفه ی شبکه ها که شامل مشارکت های اجتماعی، مدنی و انسجام اجتماعی است از حد متوسط پایین تر است. وضعیت عملکرد تحصیلی و خلاقیت دانش آموزان بالاتر از حد متوسط است. بین سرمایه اجتماعی خانواده ها با عملکرد تحصیلی و خلاقیت دانش آموزان مقطع متوسطه رابطه ای وجود ندارد. بین عملکرد تحصیلی با خلاقیت دانش آموزان رابطه ی مثبت و معناداری وجود دارد. در سرمایه اجتماعی خانواده دانش آموزان پسر با دخترتفاوت معناداری وجود دارد که در این تفاوت سرمایه اجتماعی خانواده ی دانش آموزان پسر بالاتر از سرمایه اجتماعی خانواده ی دانش آموزان دختر می باشد. در عملکرد تحصیلی دانش آموزان پسر با دختر تفاوت معناداری وجود ندارد. بین خلاقیت دانش آموزان پسر با دختر تفاوت معناداری وجود ندارد.