مقطع : کارشناسی ارشد
دانشگاه : دانشگاه آزاد مرودشت
تاریخ دفاع : 1394/07/14
اساتید راهنما : دکتر نصرالله قشقایی زاده
اساتید مشاور :
اساتید داور : دکتر عباس قلتاش-دکتر کاترین فکری
مشاهده سایر پایان نامه های فاضل احمدی نیک
چکیده پژوهش حاضر با هدف پیش‏بینی فرسودگی شغلی معلمان بر اساس ابعاد سرمایه روان‏شناختی و هوش معنوی صورت گرفته است.روش پژوهش توصیفی- همبستگی بود. جامعه آماری تحقیق همه‏ی معلمان دبیرستان‏ها‏ی (450=N) شهرستان بهبهان در سال تحصیلی 94-1393 بوده اند. حجم نمونه پژوهش (208=n) از طریق جدول مورگان مشخص و به روش نمونه‏گیری تصادفی طبقه‏ای از جامعه آماری مورد پژوهش انتخاب شده بود. ابزارهای به کار رفته در این پژوهش پرسشنامه فرسودگی مسلاچ (2002)، پرسشنامه سرمایه روان شناختی لوتانز و همکاران (2007 الف) و پرسشنامه هوش معنوی سهرابی و ناصری (1388) بوده اند. داده ها با استفاده از روش ضریب همبستگی پیرسون و رگرسیون مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفته بود. تحلیل داده ها نشان داد که میزان همبستگی بین متغیّر سرمایه روان‏شناختی و فرسودگی شغلی معکوس و در سطح معناداری بوده و 46 درصد از تغییرات متغیّر فرسودگی شغلی توسط متغیّر سرمایه روان‏شناختی پوشش داده می‏شد. میزان همبستگی بین متغیّر هوش معنوی و فرسودگی شغلی معکوس و در سطح معناداری بوده و 18درصد از تغییرات متغیّر فرسودگی شغلی توسط متغیّر هوش معنوی پوشش داده می شد. همچنین تحلیل داده ها نشان داد که دو بعد تاب‏آوری و خوش‏بینی سرمایه روان شناختی و دو بعد خودآگاهی متعالی و شکیبایی هوش معنوی توان پیش‏بینی فرسودگی شغلی را داشته اند ولی سایر ابعاد توان پیش‏بینی فرسودگی شغلی را نداشته اند. کلید واژه‏ها‏: فرسودگی شغلی، سرمایه روان‏شناختی، هوش معنوی