مقطع : کارشناسی ارشد
دانشگاه : تبریز
تاریخ دفاع : 1393/05/25
اساتید راهنما : دکتر حمید پورشریفی
اساتید مشاور : پروفسور مجیدمحمودعلیلو
اساتید داور : پروفسورمنصوربیرامی
مشاهده سایر پایان نامه های بهرام پیمان نیا
هدف: پژوهش حاضر به منظور بررسی اثربخشی گروهدرمانی مبتنی بر رابطه والد- کودک (CPRT) بر بهبود علائم اختلالات برونیسازی شده و نگرانی والدین در کودکان دبستانی انجام گردید. روش: این مطالعه از نوع شبه آزمایشی با طرح پیشآزمون و پسآزمون با گروه کنترل بود. جامعه موردمطالعهی آن شامل تمامی دانشآموزان پسر 8 سالهی دبستانهای پسرانه شهر اهواز بود. بر این اساس نمونهها از بین مادران 300 کودک مقطع دوم ابتدایی طی دو مرحله به روش تصادفی ساده انتخاب شدند. در مرحله اول، مادران کودکانی انتخاب شدند که در فهرست رفتاری کودک(CBCL) نمرات فرزندان آنها بالاتر از نقطه برش مواد اختلالات برونیسازی شده ) 64T= ) بود. در مرحله بعد و بهمنظور انتخاب نهایی، مادران تحت مصاحبه تشخیصی ساختیافته مبتنی بر DSM-IV-TR قرار گرفتند. مادرانی که وجود نشانههای اختلال در کودکان آنها تأیید شد، بهعنوان نمونه اصلی پژوهش انتخاب شدند. درنهایت 30 نفر بهعنوان نمونه پژوهش انتخابشده و در دو گروه کنترل و آزمایش(15N= ) بهصورت تصادفی قرار گرفتند. در ابتدا به مادران پرسشنامه نگرانی پنسیلوانیا داده شد تا آن را تکمیل نمایند، سپس برنامه گروهدرمانی مبتنی بر رابطه والد- کودک(CPRT) به مدت 70 روز در 10 جلسهی آموزشی 120 دقیقهای برای شرکتکنندگان گروه آزمایش اجرا شد. درنهایت مجدداً فهرست رفتاری کودک(CBCL) و پرسشنامه نگرا نی توسط مادران در هر دو گروه تکمیل شد. دادههای بهدستآمده با استفاده از تحلیل کوواریانس مورد تجزیهوتحلیل قرار گرفتند. یافتهها: تحلیل دادهها نشان داد که گروه آزمایشی در مقایسه با گروه کنترل، پس از پایان جلسات آموزش برنامه گروهدرمانی مبتنی بر رابطه والد-کودک، کاهش معناداری در نمرات مقیاس رفتار پرخاشگرانه، رفتار قانونشکنی، مقیاس اختلالات برونیسازی شده، مقیاس اختلال سلوک، مقیاس اختلال بیاعتنایی مقابلهای و نگرانی والدین پیداکرده است (05/0 P<). همچنین در مقیاس بیش فعالی /نقص توجه تفاوت معناداری میان هر دو گروه وجود نداشت. نتیجهگیری: با توجه به یافتههای پژوهش می توان گفت که آموزش گروه درمانی مبتنی بر رابطه والد- کودک (CPRT) سبب کاهش علائم نگرانی در مادران و نشانههای مرضی اختلالات برونیسازی شده در کودکان مبتلا میشود و به عنوان یک روش مداخلاتی موثر می توان در کاهش نشانه های اختلالات برونی سازی شده استفاده گردد.