مقطع : کارشناسی ارشد
دانشگاه : دانشگاه هنر اصفهان
تاریخ دفاع : 1393/06/30
اساتید راهنما : دکتر علی عطافر
اساتید مشاور : دکتر محمد تقی طغرایی- دکتر ایمان زکریایی کرمانی
اساتید داور : دکتر فرهاد باباجمالی- دکتر سعید شریفی
مشاهده سایر پایان نامه های بهاره نويدزاده
محقق در این تحقیق موانع نوآوری در این هنر را شناسایی و بررسی کرده و راهکارهایی را ارائه دهد. در این تحقیق که به روش توصیفی – پیمایشی است، با هدف شناسایی و رتبه بندی موانع موجود در زمینه نوآوری در فرش دستبافت اصفهان، ارائه مدلی برای نوآوری در فرش دستبافت اصفهان و ارائه راهکارهای رفع موانع موجود در زمینه نوآوری در فرش دستبافت اصفهان، ابتدا عواملی همچون عوامل اقتصادی، بازاریابی، فرهنگی، مدیریتی و تکنولوژیکی را که مانع نوآوری در طراحی فرش دستباف اصفهان است را شناسایی کرده و سپس با طرح پرسشنامه¬ای و توزیع آن بین نمونه¬ی آماری که شامل تولیدکنندگان، فروشندگان و طراحان فرش دستباف اصفهان بود،و با استفاده از نرم افزار Lisrel به تحلیل آن¬ها پرداخته است و نتایج به دست آمده، حاکی از آن است در حوزه¬ی اقتصادی، عواملی چون 1- عدم ریسک¬پذیری مالی، 2- بیمه طراحان، 3-کمبود تسهیلات و 4- صرفه جویی در هزینه¬ها به ترتیب مهمترین موانع نوآوری در طراحی فرش دستباف اصفهان می¬باشند. در حوزه¬ی بازار، عواملی چون 1- تیم بازاریابی، 2- برنامه¬ریزی و سازماندهی، 3- برند، 4- اطلاعات طراحان، 5- نیاز بازار، 6- روشهای بازاریابی، 7- تبلیغات، 8- سفارش¬پذیری و 9- تولید مهمترین موانع در نوآوری هستند. در بخش فرهنگی عواملی مانند 1- مسائل فرهنگی، 2- پذیرش نوآوری، 3- هویت فرش اصفهان، 4- بهینه¬سازی طرح¬های گذشته، 5- شناخت ارزشهای اجتماعی، 6- ترس از استهزای طرح¬های جدید، 7- آموزش، 8- کارآفرینی و 9- تعصب نسبت به طرح¬های گذشته به عنوان موانع نوآوری در طراحی فرش دستباف اصفهان شناسایی شدند. در حوزه¬ی مدیریتی 1- مدیریت فارغ¬التحصیلان، 2- ضعف مدیریتی، 3- مالکیت معنوی و 4- برنامه¬ریزی عواملی هستند که مانع نوآوری در طراحی فرش اصفهان می¬باشند. عوامل تکنولوژیکی مانند 1- نرم افزار، 2- اطلاعات، 3- زیبایی شناسی و 4- سبک شناسی مانع نوآوری می¬باشند. در پایان محقق راهکارهایی برای رفع این موانع ارائه کرده است. کلید واژه¬ها: نوآوری، کارآفرینی، کارآفرینی فرهنگی، فرش دستباف اصفهان.