تاثیرالگوهای طراحی آموزشی چهارمولفه ای وگانیه به صورت چندرسانه ای بر یادگیری درس علوم
1394/10/21 19:06:55
مقطع : کارشناسی ارشد
دانشگاه : دانشگاه خوارزمی تهران
تاریخ دفاع : 1393/06/30
اساتید راهنما : دکتر حسن رستگارپور
اساتید مشاور : دکتر پوراندخت فاضلیان
اساتید داور : دکتر معتمدی
مشاهده سایر پایان نامه های حجت دهقانزاده
این پژوهش با هدف بررسی تاثیر الگوهای طراحی آموزشی چهارمولفهای و گانیه به صورت چندرسانهای دریادگیری موضوعات پیچیده اجرا شد. برای این منظور از روش تحقیق شبه آزمایشی پیشآزمون و پسآزمون با گروه کنترل استفاده شد. جامعه تحقیق حاضر شامل تمامی دانشآموزان پسر سال دوم راهنمایی شهرکرج بودند که از بین آنها 60 نفر با روش نمونهگیری خوشهای چند مرحلهای انتخاب شده و در سه گروه(یک گروه کنترل و دو گروه آزمایش) قرارداده شدند. درگروه کنترل درس علوم تجربی به شیوه سنتی و در گروههای آزمایشی یک و دو، به ترتیب همان مطالب درسی درقالب نرمافزار چندرسانهای طراحی شده با الگوی چهارمولفه ای و نرمافزار چندرسانهای طراحی شده با الگوی گانیه، به دانشآموزان ارائه شد. برای هر سه گروه پیشآزمون، پسآزمون اجرا شد. ابزار جمعآوری اطلاعات آزمون محققساخته بودکه روایی آن از طریق چهار تن از معلمان درس مورد نظر و پایایی آن از طریق دونیمهکردن 84/0 بدست آمد. در بخش آمار توصیفی میانگین و انحراف استاندارد نمرات استفاده شده و در بخش آماری برای بررسی فرضیه ها از تحلیل کواریانس استفاده شد. یافتهها نشان داد که بین نمرات گروههای کنترل و آزمایش، تفاوت در سطح 95% معنادار می باشد. بدین صورت که متغیر وابسته یعنی یادگیری دانشآموزانی که از طریق نرم افزار چندرسانه ای مبتنی برالگوی طراحی آموزشی گانیه، بهتر از دانش آموزانی که با روش سنتی آموزش دیده بودند، بود و نیز یادگیری دانشآموزانی که با نرم افزار چندرسانهای مبتنی بر الگوی طراحی آموزشی چهارمولفهای یاد گرفته بودند بهتر از گروهی که با نرم افزار چندرسانه ای مبتنی بر الگوی طراحی آموزشی گانیه بود.