مقطع : دکتری
دانشگاه : علامه طباطبایی
تاریخ دفاع :
اساتید راهنما : دکتر حسین رحمان سرشت
اساتید مشاور : دکتر وحید خاشعی- دکتر وجه اله قربانی زاده
اساتید داور : دکتر امیر البدوی- دکتر نادر مظلومی
مشاهده سایر پایان نامه های عبداله اسدزاده
با وجود قدمت بالاي ورود مفهوم هوشمندي به مطالعات مديريت استراتژيک، اما همچنان جاي خالي اين مفهوم در پژوهش هاي شرکت هاي مادر احساس مي شود. جستجوهاي وسيعي که توسط نگارنده در پيشينه پژوهش انجام پذيرفت، حاکي از اين بود که با وجود اعتقاد پژوهشگران به ضرورت آگاهي محيطي بنگاه مادر، دامنه آگاهي هاي مورد نظر کافي نبوده و در بهترين حالت علاوه بر محيط داخلي کسب و کارها، محيط خارجي آن ها را در بر مي گيرد. اين موضوع توسط پژوهشگران اين حوزه با عناويني همچون "درک" ("فهم" يا "حس") مادر مطرح گرديده و به عنوان مبنايي جهت گزينش شيوه مادري يا ميزان مداخله مادر در کسب و کارها معرفي شده است. نياز به تقويت مفهوم درک از يک¬سو و وجود مفاهيمي غني نظير هوشمندي رقابتي از سوي ديگر، به شکل گيري انگيزه انجام اين تحقيق منجر شد.
بر اين اساس در اين رساله، نخست مفهوم نوين"هوش مادري" ارائه و جايگاه آن در استراتژي سطح شرکتي تبيين شد. در گام بعدي با مرور پژوهش هاي انجام شده به استخراج عوامل محيطي شرکت هاي مادر مبادرت شد و ابعاد محيطي بنگاه مادر و به تبع آن انواع آگاهي هاي مورد نياز محيطي شناسايي گرديد. در مرحله بعد، در يک پژوهش کيفي، صحه گذاري عوامل شناسايي شده از مرور ادبيات تحقيق و تکميل آن با توجه به مصاحبه هاي به عمل آمده از خبرگان انجام گرفت. خروجي اين مرحله بازتعريف هوش مادري در 6 بعد و 33 شاخص بود. در مرحله بعدي طي يک پژوهش کمي، هوش مادري در شرکت هاي نمونه آماري و شيوه مادري آن ها اندازه گيري شد. نتيجه آماره هاي محاسبه شده منجر به تاييد فرضيه اصلي تحقيق و فرضيات فرعي آن شد، به اين ترتيب که تاثير معني دار هوش مادري و ابعاد تشکيل دهنده آن بر رفتار مادري مورد پذيرش قرار گرفت.