مقطع : کارشناسی ارشد
دانشگاه : دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران مرکز
تاریخ دفاع : 1390/07/14
اساتید راهنما : دکتر محمدرضا اسمعیلی
اساتید مشاور : دکتر فریده اشرف گنجویی
اساتید داور : دکتر فرشاد تجاری
مشاهده سایر پایان نامه های الهام آرین
چکیده هدف از این تحقیق مقایسه ارتباط بین جو سازمانی و تحلیل رفتگی شغلی معلمان تربیت بدنی و غیر تربیت بدنی مدارس شهرستان نهاوند بود. به این منظور از دو پرسشنامه معتبر استفاده شد. پرسشنامه توصیف جو سازمانی (OCDQ-RS) با اعتبار (α=%82) که دو بعد رفتار مدیر (رفتار دستوری و حمایتی) و سه بعد رفتار معلم (رفتار نا امیدانه، رفتار متعهدانه و رفتار صمیمی) را اندازه گیری می کرد و پرسشنامه تحلیل رفتگی شغلی مسلش (MBI) با اعتبار (α=%85) و شامل سه بعد (فرسودگی هیجانی، مسخ شخصیت و موفقیت فردی) بود. اطلاعات 300 پرسشنامه کامل با استفاده از آزمون ضریب همبستگی کندال در سطح معنی داری 0/05 p ≤ مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. نتایج تحقیق نشان داد که جو سازمانی هر دو مدارس راهنمایی و دبیرستان در سطح متوسطی قرار داشتند؛ به طور کلی نتایج تحقیق نشان داد که بین جو سازمانی و تحلیل رفتگی معلمان تربیت بدنی و غیر تربیت بدنی ارتباط منفی و معنی داری وجود دارد؛ به این معنی که هر چقدر جو سازمانی مدارس باز تر باشد، میزان تحلیل رفتگی آنان پایین تر است. و همچنین نشان داده شد که در معلمان تربیت بدنی در مقایسه با معلمان غیر تربیت بدنی میزان تحلیل رفتگی بیشتر بود. بنابراین جو سازمانی باز و بسته مدارس تا حدودی می تواند وضعیت تحلیل رفتگی معلمان را تحت تأثیر قرار دهد. لذا با توجه به ارتباط منفی بین جو سازمانی و تحلیل رفتگی معلمان پیشنهاد می شود، سازمان آموزش و پرورش نظارت بیشتری مبنی بر وجود جو سازمانی مطلوب در مدارس نماید؛ تا از آن طریق سلامتی روانی معلمان و دانش آموزان حفظ گردد. واژهای کلیدی: جو باز، جو بسته، تحلیل رفتگی شغلی