مقطع : کارشناسی ارشد
دانشگاه : علوم قرآن وحدیث
تاریخ دفاع : 1390/06/31
اساتید راهنما :
اساتید مشاور :
اساتید داور :
مشاهده سایر پایان نامه های مرتضي جعفرپور
مقولۀ مصرف، از مواردی است که در دنیای امروز بر بیشتر ابعاد زندگی انسان تأثیرگذار است. اگر بخواهیم به حوزۀ زندگی فردی یک انسان نگاه کنیم، می¬بینیم که مقولۀ مصرف در زندگی او جاری است به طوری که از حوزۀ پوشاک و خوراک او گرفته تا حوزۀ بهداشت فردی و دیگر موارد، تحت تاثير اين مقولهقرار دارد.
همچنین در حوزۀ زندگی اجتماعیِ یک فرد نيز این مقولۀ مصرف است که حرف اول را میزند. خانواده و جامعه دو حوزۀ زندگی اجتماعی یک انسان است و نیازهای مصرفی فرد در خانواده و اجتماع کاملاً ملموس و مشهود است؛ درواقع، هيچ فردي قدم از قدم برنمی¬دارد مگر اینکه وارد مقولۀ مصرف شود. این مصرف ممکن است مادی یا معنوی باشد.
در اسلام، به مقولۀ مصرف و اخلاق مصرفی بسیار زیاد پرداخته شده و قرآن کریم و روایات حضرات معصومین(علیهمالسلام) بهترین گواه بر این مدعاست.با توجه به اين دقت و توجه اكيد، بر ما وظیفه است که با تحقیق و پژوهش، به دیدگاه¬های دین اسلام ـ که کامل¬ترین ادیان است ـ دربارۀ نحوۀ مصرف، مصرف¬های پسندیده، مصرف¬های ناپسند، اخلاق مصرف و غیره دست یابیم و يافتههايمان را در زندگی فردی و اجتماعی خود سرمشق قرار دهیم.
در این نوشتار، سعی شده كه به برخی از ابعاد مقولۀ مصرف و اخلاق مصرفی از دیدگاه آيين محمدي پرداخته شود و نظرات دینپژوهانه¬ای در این باب به دست آید که هم در زندگی فردی و هم در زندگی اجتماعی، به سوي رستگاري راهگشا باشد.