مقطع : کارشناسی ارشد
دانشگاه : دانشگاه اراک
تاریخ دفاع : 1391/11/11
اساتید راهنما : دکتر حسن خلجی و دکتر علیرضا بهرامی
اساتید مشاور : دکتر داریوش خواجوی
اساتید داور : دکتر مسعود گلپایگانی
مشاهده سایر پایان نامه های محمد خسروی
چکیده تحقیق زمينه و هدف: هدف از انجام پژوهش حاضر، تعیین ارتباط رشد ادراکی و زبانی با رشد حرکتی در كودكان فعّال و غیر فعّال 5 تا 8 ساله شهر اراک بود. روش شناسي تحقیق: جامعه¬ی آماري تحقيق حاضر را كليه¬ی دانش¬آموزان پسر 5 تا 8 ساله¬ی مدارس شهر اراک، تشكيل دادند که تعداد 120 نفر به شیوه¬ی تصادفي خوشه¬اي، به عنوان نمونه¬ی پژوهش انتخاب شده و براساس اطّلاعات حاصله، به دو گروه 60 نفره¬ی فعّال و غیرفعّال تقسیم شدند. ابزار اندازه¬گيري شامل پرسشنامه¬ی محقق ساخته¬ی اطلاعات فردي، آزمون هوش ریون، پرسشنامه مربوط به والدین مقیاس فعّالیت بدنی کودکان، آزمون رشد حركتي درشت اولريخ، آزمون رشد حرکتی ظریف لینکلن- اوزرتسکی، آزمون رشد زبان (p-told:3) و آزمون رشد ادراکی حرکتی بندر-گشتالت بود. جهت تجزيه و تحليل داده¬ها از روش همبستگی پیرسون و آزمون تی مستقل استفاده شد. یافته¬ها: یافته¬ها نشان دادند که بین رشد ادراکی و زبانی با رشد حرکتی ارتباط وجود دارد و این ارتباط برای سنین 5 و 6 سال بین رشد ادراکی و زبانی با رشد حرکتی درشت معنادارتر بوده و برای سنین 7 و 8 سال با رشد حرکتی ظریف معنادارتر می¬باشد و همچنین بین رشد ادراکی، زبانی و حرکتی کودکان فعّال و غیر فعّال تفاوت معنی¬داری وجود نداشت. نتیجه گیری: رشد ادراکی و زبانی با رشد حرکتی در سنین کودکی ارتباط تنگاتنگی باهم داشته و از همدیگر متأثر می¬شوند.