مقطع : دکتری
دانشگاه : ارومیه
تاریخ دفاع : 1395/02/15
اساتید راهنما : پرفسور سیدعباس زاده و دکتر حسنی
اساتید مشاور : پرفسور مهرعلیزاده و پرفسور صالحی عمران
اساتید داور : دکتری پیری و اسدیان
مشاهده سایر پایان نامه های روح اله باقری مجد
هدف تحقیق حاضر طراحی الگوی ارتباط دانشگاه و جامعه در فرایند اقتصاد مقاومتی بوده است. روش تحقیق رویکرد آمیخته بوده است. که در این رویکرد در بخش کمی از روش توصیفی پیمایشی و همبستگی و در بخش کیفی از مطالعه موردی استفاده شده است. جامعه تحقیق مورد نظر در بخش کمی اعضا هیات علمی 5 دانشگاه کشور شامل، ارومیه، تهران، فردوسی مشهد، شهید چمران اهواز و مازندران بوده و در بخش کیفی کارشناسان بخش پژوهش و فناوری وزارت علوم، صنعت، کشاورزی، سازمان حفاظت محیط زیست کشور و امور پژوهش مجلس شورای اسلامی و اسناد مطابق با سازمان¬های مذکور بوده است. نمونه در بخش کمی 263 نفر از اعضا هیات علمی و در بخش کیفی 15 نفر از سازمان¬های مذکور و کلیه اسناد به ترتیب با استفاده از روش تصادفی طبقه¬ای، هدفمند و تمام¬شمار بوده است. ابزار تحقیق در بخش ارتباط دانشگاه و صنعت پرسشنامه استاندارد و در بخش توسعه پایدار و کاهش آسیب¬پذیری اقتصادی و بازار و منافع گسترده آموزش عالی از پرسشنامه محقق ساخته استفاده شده است. روایی و پایایی ابزار در بخش کمی و کیفی مناسب و بالا گزارش شد. روش تجزیه و تحلیل در بخش کمی با استفاده از t تک¬نمونه¬ای، تحلیل تاییدی، معادلات ساختاری و swot و در بخش کیفی از تحلیل محتوا بوده است. نتایج نشان داد: بین وضعیت موجود و مطلوب اثرات و ظرفیت¬های ارتباط دانشگاه و صنعت و بازار و منافع گسترده آموزش عالی تفاوت معنی¬داری وجود داشت و بین وضعیت موجود و مطلوب توسعه پایدار و کاهش آسیب¬پذیری اقتصادی تفاوت معنی¬داری وجود نداشت. و در تحلیل swot دو عامل درون-سازمانی قوت¬ها و ضعف¬ها و دو عامل برون¬سازمانی فرصت¬ها و تهدیدات شناسایی شد. در بخش نوع تعاملات بیشترین تعامل با صنایع بوده است. در تحلیل فرضیات، ظرفیت¬های ارتباط دانشگاه و صنعت به صورت مستقیم بر توسعه پایدار و بازار و منافع گسترده آموزش عالی و غیرمستقیم بر کاهش آسیب¬پذیری اقتصادی تاثیر داشته است. از طرفی اثرات و نوع تعاملات بر ظرفیت¬های ارتباط دانشگاه و صنعت اثر مستقیم و بر توسعه پایدار و بازار و منافع گسترده آموزش عالی اثر غیر مستقیم داشته است. همچنین بازار و منافع گسترده آموزش عالی بر توسعه پایدار اثر مستقیم و بر کاهش آسیب¬پذیری اقتصادی اثر غیر مستقیم داشته است و در نهایت توسعه پایدار بر کاهش آسیب¬پذیری اقتصادی اثر مستقیم داشته است. در تحلیل کیفی با استفاده از کدگذاری باز 193 گزاره مفهومی اولیه، محوری 5 گزاره اصلی و 26 مقوله فرعی و گزینشی 3 عامل اصلی علی، زمینه¬ای و محیطی در بحث کانال ارتباط دانشگاه و صنعت در فرایند توسعه پایدار شناسایی شد. در نهایت الگوی ارتباط دانشگاه و جامعه در فرایند اقتصادی مقاومتی طراحی شد.