مقطع : کارشناسی ارشد
دانشگاه : آزاد اسلامی مشهد
تاریخ دفاع : 1393/10/07
اساتید راهنما : مسعود طاهری لاری
اساتید مشاور : سعید خیاط مقدم
اساتید داور : حمید رضایی فر
مشاهده سایر پایان نامه های سیدرضا شفائی نژاد
سیاست خصوصی سازی در پی عملکرد ضعیف و غیر کارای فعالیت های اقتصادی بنگاهها و موسسات دولتی،در اکثر کشورهای در حال توسعه اتخاذ گردیده است.از این رو خصوصی سازی با هدف افزایش کارایی و رشد اقتصادی یکی از مسائل مورد توجه سیاست گذاران و اقتصاد دانان در دهه های اخیر بوده است.اما این امر با موانع و مشکلات بیشماری روبرو بوده است که از میان برداشتن آنها می تواند به موفقیت این فرایند و دستیابی به اهداف متصور آن کمک شایان توجهی نماید.در این راستا پژوهش حاضر در ابتدا موانع خصوصی سازی در شرکت ملی پخش فراورده های نفتی منطقه خراسان رضوی را با استفاده از مرور ادبیات سازمان یافته پژوهش، بررسی و شناسایی کرده،سپس به ارائه راهکارهایی برای از میان برداشتن و یا کم کردن اثرات آنها در اجرای خصوصی سازی با استفاده از تکنیک دلفی و نظرخواهی از صاحبنظران و کارشناسان خواهد پرداخت. در این تحقیق برای تهیه ادبیات تحقیق از مطالعات کتابخانه ای و برای بخش میدانی آن از پرسش نامه استفاده شده است. جامعه آماری این تحقیق شامل کلیه کارکنان رسمی شرکت ملي پخش فرآورده هاي نفتي منطقه خراسان رضوي می باشد.روش نمونه گیری در این تحقیق خوشه ای می باشد. شيوه تجزيه و تحليل داده ها بصورت کمی بوده و از آزمون های فرض آماری میانگین یک جامعه و فریدمن استفاده می شود.در یافته های تحقیق، 51 مشکل و مانع پیشاروی خصوصی سازی در شرکت ملی پخش فراورده های نفتی منطقه خراسان رضوی وجود دارد که به پنج بعد زیر تقسیم شده و ترتیب آنها به لحاظ اهمیت به صورت زیر است: موانع مدیریتی اجرایی>موانع اقتصادی>موانع سیاسی>موانع قانونی>موانع فرهنگی اجتماعی در بین موانع مدیریتی-اجرایی عدم فراهم شدن زیرساخت ها قبل از واگذاری، در بین موانع اقتصادی عدم تخصیص بخشی از منابع حاصل از واگذاری به شرکت مادر تخصصی اصلی، در بین موانع سیاسی عدم اعتماد در زمینه انتقال فعالیت ها از بخش دولتی به خصوصی، در بین موانع قانونی همسو نبودن مقررات و سیاست های اجرایی ارگان های قانونی کشور با سیاست خصوصی سازی و در بین موانع فرهنگی-اجتماعی نیز نگرانی از امکان افزایش قیمت کالا و خدمات بعد از خصوصی سازی مهمترین موانع هستند.برای رفع این موانع نیز در پایان پیشنهاداتی ارائه شده است. کليد واژه ها: شرکت ملی پخش فراورده های نفتی،خصوصی سازی،موانع