طراحی و ارزشیابی اثربخشی، کاربست مدل طراحی آموزشی کل نگر در برنامه درسی فنی وحرفه ای
1395/03/20 15:32:18
مقطع : کارشناسی ارشد
دانشگاه : فردوسی مشهد
تاریخ دفاع : 1392/11/21
اساتید راهنما : دکتر مرتضی کرمی
اساتید مشاور : دکتر محمود سعیدی رضوانی
اساتید داور : دکتر امین خندقی
مشاهده سایر پایان نامه های آمنه سیلانه
با توجه به تعبیر پژوهشگران که اثربخشی آموزش یکی از عوامل اصلی در توسعه پایدار می باشد، آموزش فنی و حرفه ای نقش مهمی در رسیدن به این هدف دارد. چرا که با انتقال دانش و مهارتها به افراد، شایستگیهایشان را برای ورود به دنیای کسب و کار ارتقاء میبخشد. پژوهش حاضر با هدف اثربخشی آموزش فنیوحرفهای از طریق مقایسه مدل طراحی آموزشی چهارمولفه ای(4C/ID) با مدل آموزشی رایج انجام شد. روش پژوهش شبه آزمایشی بوده که در بین طرحهای موجود، به منظور سنجش متغیرهای نگرش و رضایت از طرح پسآزمون با گروه مقایسه، متغیرهای یادگیری و نگرش به کار و آموزشهای فنی حرفهای از طرح پیشآزمون- پسآزمون با گروه مقایسه استفاده گردید. جامعه آماری شامل کلیه دورههای آموزش فناوری اطلاعات (ICDL) بود که در سال 1392در آموزشگاههای آزاد فنیحرفهای شهرمشهد برگزار میشد. از میان این دوره آموزش واژه پرداز(WORD) به مدت 18ساعت به عنوان نمونه تصادفی انتخاب گردید؛ که با توجه به سقف محدود متقاضیان این دورهها تعداد 30 نفر از فراگیران به عنوان گروه مقایسه(15نفر) و گروه آزمایش(15نفر) انتخاب شدند؛ سنجش رضایت و نگرش از طریق ابزار پرسشنامه؛ سطح یادگیری از طریق آزمون یادگیری و نگرش نسبت به کار از طریق ابزار پرسشنامه مورد بررسی قرار گرفت. میزان روایی همه پرسشنامه ها از طریق روایی محتوایی و پایایی پرسشنامه نگرش و رضایت با ضریب آلفای کرونباخ به ترتیب 93/0 و 91/0 برآورد شد. پایایی آزمون دوره با فرمولKR20 کودریچاردسون70/0 محاسبه گردید. دادههای پژوهش با روش تحلیل واریانس چند متغیری و کوواریانس چند متغیری تجزیه و تحلیل گردید. نتایج پژوهش از یک سو نشان دهنده ارتقاء نگرش، رضایت و ارتقاء یادگیری عملی فراگیران در محیط طراحی شده برمبنای مدل چهارمولفهای نسبت به محیطهای آموزشی رایج بود. همچنین فراگیران در محیط کل نگر مبتنی بر مدل چهارمولفهای نگرش بهتری را نسبت به ارزش کار و آموزش فنی و حرفه ای کسب نمودند.