مقطع : دانشجوی کارشناسی ارشد
دانشگاه : شهید بشهتی تهران
تاریخ دفاع : 1394/06/10
اساتید راهنما : مظفر صرافی
اساتید مشاور : محمد تقی رضویان
اساتید داور :
مشاهده سایر پایان نامه های سامان حیدری
امروزه در بعضی کشورهایی که دارای اقتصاد بسته هستند، دولتمردان سعی دارند جهت ساماندهی مناطق مرزی خود با کشورهای همسایه از طریق بازارچه¬های مرزی مراودات تجاری داشته باشند و با این امر زمینه توسعه فضایی مناطق مرزی را فراهم کنند؛ اما این توسعه گاهی پایدار نیست و به‌صورت بی¬برنامه صورت می¬گیرد. بنابراین شهرهای مرزی نیز با وجود دستاوردهای مثبت در رابطه با این سیاست توسعه و همچنین داشتن طرح¬های توسعه شهری از جمله طرح جامع و طرح تفصیلی نیز نتوانسته¬اند پای در مسیر پایداری بنهند. لذا بازنگری در طرح¬های توسعه شهری و بهره¬گیری از رویکردهای نوین برنامه¬ریزی جهت هدایت این مناطق به سمت پایداری امری اجتناب‌ناپذیر است. یکی از این رویکردهای نوین، راهبرد توسعه شهری (CDS) است که از سال 1999 توسط بانک جهانی و سازمان ائتلاف شهرها در شهرهایی که با مسائل حاد روبه¬رو بودند، اجرا گردید و به نتایج مطلوبی رسید؛ هم¬اکنون نیز در بسیاری از شهرها در حال اجراست. در تحقیق حاضر سعی شده است این مسئله بامطالعه موردی بازارچه مرزی شیخ صالح در استان کرمانشاه و تأثیر آن بر توسعه فضایی شهر جوانرود بررسی شود. روش تحقیق توصیفی –تحلیلی بوده و داده¬های این پژوهش به دو روش کتابخانه¬ای و میدانی جمع‌آوری‌شده و با استفاده از روش¬های کمی و کیفی مورد تجزیه‌وتحلیل قرار گرفتند. جامعه آماری شامل سه گروه مردم، بازاریان و ذی¬نفعان بخش دولتی و بخش عمومی و نخبگان است. نتایج حاصل از نظرات مردم نشان می¬دهد 77.2 درصد بر این باورند که مهم‌ترین عامل مؤثر بر تحولات اجتماعی- اقتصادی شهر جوانرود فعالیت¬های مربوط به بازارچه مرزی است. 80.7 درصد مردم بر این باورند مهم‌ترین عامل مؤثر بر تحولات کالبدی شهر جوانرود فعالیت¬های مربوط به بازارچه مرزی است. 73.1 درصد مردم بر این باورند که مهم‌ترین عامل مؤثر بر تحولات زیست‌محیطی شهر جوانرود فعالیت¬های مربوط به بازارچه است. در ادامه نتایج حاصل از نظرات مردم نشان داد که اثرات بازارچه مرزی بر توسعه فضایی شهر جوانرود مطلوب نبوده و وضعیت فعلی شهر در حالت ناپایداری قرار دارد؛ بنابراین جهت نیل به توسعه پایدار، کارگروه CDS با مشارکت ذی‌نفعان بخش دولتی، بخش عمومی، نخبگان و بازاریان تشکیل شد و چشم¬انداز شهر جوانرود و بازار آن در افق سال 1414 تنظیم و تدوین گردید و با استفاده از مدل SWOT-AHP و نظرات کارگروه¬ها نیز راهبردهایی برای رسیدن به چشم¬انداز 20 ساله شهر جوانرود تدوین و اولویت‌بندی شد. کلمات کلیدی: توسعه فضایی شهر، توسعه پایدار، راهبرد توسعه شهری (CDS)، بازارچه مرزی شیخ صالح، شهر جوانرود