مقطع : کارشناسی
دانشگاه : دانشگاه سمنان
تاریخ دفاع :
اساتید راهنما : مسعود جنابی
اساتید مشاور :
اساتید داور :
مشاهده سایر پایان نامه های مسعود جنابی
در جهان صنعتی امروز، به تولید به عنوان یک سلاح رقابتی نگریسته میشود و سازمانهاي تولیدي در محیطی قرار گرفته اند که از ویژگیهاي آن می توان به افزایش فشارهاي رقابتی، تنوع در محصولات، تغییر در انتظارات مشتریان و افزایش سطح توقع مشتریان اشاره کرد. محصولات در حالی که باید بسیار کیفی باشند، تنها زمان کوتاهی در بازار می مانند و باید جاي خود را به محصولاتی بدهند که با آخرین ذائقه، سلیقه و یا نیاز مشتریان سازگار هستند. گویا بیتوجهی به خواست مشتري و قصور در تحویل به موقع از ویژگیهاي بازار صنعتی شده است.
افزایش فشار رقابت، کاهش عمر و افزایش تنوع محصولات، بنگاههاي اقتصادي را بر آن داشته است که در جهت کاهش هرچه بیشتر هزینه هاي خود، از رویکردهاي جدید و مؤثرتري در بخشهاي سه گانه تهیه، تولید و توزیع استفاده کنند. قسمت اعظم هزینه هاي یک مرکز صنعتی، مربوط به هزینه هاي بخش تولید آن میباشد. در این بخش، استفاده مؤثر از ظرفیت تسهیلات، افزایش بهرهوري کارگرها، افزایش کیفیت و نرخ تولید، کاهش سطح موجودي، کاهش حجم حمل و نقل مواد و افزایش انعطافپذیري از جمله اهدافی میباشند که امروزه اکثر مراکز تولیدي سعی در دستیابی به آنها دارند.
یکی از ابزارهاي بسیار کارآمد در این زمینه استفاده از سیستم برنامهریزي تولید و کنترل پروژه است. تجزیه و تحلیل استراتژيهاي تولید و عملیات در سازمانها ، از اهمیت روزافزونی برخوردار شده است و به دلیل ویژگیها و توانمنديهاي بارز آن در تولید ، توانسته است در راستاي نیاز سازمانهاي مختلف ، جایگاه شایستهاي در بین ابزارهاي مدیریتی به دست آورد.
با استفاده از استراتژيهاي تولید سازمان قادر می گردد خدمات ومحصولاتی را ارائه کند که منتهی به مزیت رقابتی خواهند بود. سازمان با به کارگیري استراتژيهاي برنامهریزي تولید در نهایت قادر خواهد بود به سوالاتی از قبیل سطح تولید مناسب چه مقدار است؟ زمان تحویل محصول چقدر است؟ آیا زمان تولید محصول را میتوان کاهش داد؟ ظرفیت تولید و عملیات در چه سطحی است؟ براي بهبود و افزایش رضایت مشتري در تولید چه پارامترهایی را باید لحاظ کرد؟ و سوالاتی از این دست پاسخ دهد.
عدم وجود اطلاعات موجودي، سردرگمی در تعیین میزان تولید بهینه ، عدم اطلاع از میزان اضافه کاري پرسنل، تعویق سفارشات ، از دست دادن مشتري ، کاهش اعتبار شرکت به علت عدم تحویل به موقع کالا و غیره از جمله مشکلاتی هستند که میتوان منشاء بروز همه آنها را در عدم وجود سیستم برنامهریزي تولید در سازمان جستجو کرد. در این میان شرکتهایی نیز وجود دارند که در راستاي ایجاد یک سیستم برنامهریزي قدم برداشته و با ایجاد سیستمی متناسب با کارکرد شرکت ، توانستهاند در مدت کوتاهی نتایج قابل قبولی را براي سازمان خود به وجود اورند.
در همین راستا برآن شدیم در رابطه با علتها و دلایل نارساییها ومشکلات موجود در سیستم برنامهریزي تولید واحد صنعتی آسیاتک الکترونیک پژوهشی انجام داده تا بتوانیم گامی هرچند کوچک در راستاي ارتقاي سیستم برنامهریزي سازمانها برداریم.