مقطع : کارشناسی ارشد
دانشگاه : دانشگاه مازندران
تاریخ دفاع : 1395/05/20
اساتید راهنما : دکتر حسین فخاری
اساتید مشاور : دکتر یحیی کامیابی
اساتید داور : دکتر ملکیان و دکتر برزگر
مشاهده سایر پایان نامه های محسن حسن نتاج کردی
رقابت در بازار محصول عامل موثری بر جریان و حجم اطلاعات عرضه شده به بازار توسط واحدهای تجاری می باشد، اما تاثیر آن بر کیفیت این اطلاعات عرضه شده، می تواند مثبت و یا منفی باشد؛ بنابراین این احتمال وجود دارد که اطلاعات ارائه شده توسط واحدهای تجاری، کامل و بدون نقص نبوده و از کیفیت لازم برخوردار نباشد. در نتیجه لازم است برای تضمین کیفیت اطلاعات عرضه شده به بازار، واحدهای تجاری از مکانیزم های موثری از جمله راهبری شرکتی بهره جویند.بر این اساس هدف پژوهش حاضر بررسی تاثیر راهبری شرکتی بر رابطه بین رقابت در بازار محصول و کیفیت سود پیش بینی شده توسط مدیریت در شرکتهای پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران می باشد.به همین منظور داده های مربوط به 70 شرکت پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران، طی دوره ده ساله 1384تا1393 جمع آوری شده و اثر تعدیل کنندگی راهبری شرکتی بر ارتباط بین رقابت در بازار محصول و کیفیت سود پیش بینی شده توسط مدیریت، مورد بررسی قرار گرفته است. برای اندازه گیری رقابت در بازار محصول از شاخص هرفیندال هیرشمن استفاده شده و جهت اندازه گیری درجه راهبری شرکتی از چک لیستی که به هشت طبقه افشا، اخلاق تجاری، آموزش، رعایت الزامات قانونی، حسابرسی، مالکیت، ساختار هیئت مدیره، مدیریت دارایی و نقدینگی تقسیم شده بود، استفاده شده است. یافته های این پژوه نشان می دهد که رقابت در بازار محصول دارای اثر منفی بر کیفیت سود پیش بینی شده توسط مدیریت، بوده و این ارتباط در شرکتهای دارای راهبری شرکتی قوی کاهش می یابد. به عبارت دیگر در شرکتهایی که از درجه راهبری شرکتی بالاتری برخوردارند، اثر رقابت در بازار محصول بر کیفیت سود پیش بینی شده، مثبت است.