مقایسه تاثیر آموزش احیاء قلبی - ریوی مبتنی بر کامپیوتر با مانکن بر دانش، خودکارآمدی و رضایتمندی نسبت به احیاء قلبی ریوی در دانشجویان پرستاری دانشکده پرستاری – مامایی رفسنجان در سال 1392
1395/06/31 13:24:08
مقطع : کارشناسی ارشد
دانشگاه : دانشگاه علوم پزشکی کرمان
تاریخ دفاع : 1393/07/09
اساتید راهنما : منصوره عزیززاده فروزی
اساتید مشاور :
اساتید داور :
مشاهده سایر پایان نامه های اعظم حیدرزاده
زمينه و هدف: آگاهی و مهارت پرستاران در اجرای احیاء قلبی ریوی می تواند در افزایش میزان موفقیت، کاهش مرگ و میر و عوارض آن نقش موثری داشته باشد، این مطالعه با هدف مقایسه تاثیر دو روش شبیه سازی مبتنی بر کامپیوتر با مانکن بر دانش، خودکارآمدی و رضایتمندی دانشجویان پرستاری از آموزش احیا قلبی ریوی انجام گرفت.
مواد و روش ها: در این مطالعه نیمه تجربی، 64 دانشجوی پرستاری شرکت داشته و به طور تصادفی در دو گروه شبیه سازی با کامپیوتر و مانکن قرار گرفتند. اطلاعات توسط چهار پرسشنامه اطلاعات دموگرافیک، دانش، خودکارآمدی و رضایتمندی قبل و بعد از دو شیوه آموزش جمع آوری گردید و با استفاده نرم افزار SPSS نسخه 18، و آزمون های توصیفی و تحلیلی تجزیه و تحلیل شد.
يافته ها: نتایج نشان داد میانگین (انحراف معیار) اختلاف دانش قبل و بعد از مداخله در گروه مانکن72/7 (46/3±) و کامپیوتر 68/9 (93/2±) بوده است که از لحاظ آماری بین دو گروه اختلاف آماری معنی دار وجود داشته است (04/0P=)، همچنین میانگین(انحراف معیار) اختلاف خودکارآمدی قبل و بعد از مداخله به ترتیب در گروه مانکن 97/2 (3/1±) و کامپیوتر 03/3 (89/1±) بود که تفاوت معنی داری بین دو گروه مشاهده نشد (41/0P =). علاوه بر این هر دو گروه از روش های به کار رفته رضایت داشته اند که از لحاظ آماری تفاوت معناداری بین دو گروه وجود داشت (0001/0P<) به طوری که میزان رضایتمندی در گروه مانکن بیشتر از کامپیوتر بوده است.
نتيجه گيري: با توجه به تاثیر مثبت شبیه سازی در افزایش دانش و رضایتمندی دانشجویان از احیا قلبی ریوی پیشنهاد می شود این روش به ویژه برای آموزش گروههای پزشکی به کار گرفته شود.