بررسی خوانش مخاطبان شبکه ماهوارهای فارسیوان (مطالعه موردی تماشاگران سریال ویکتوریا)
1395/08/22 14:51:22
مقطع : کارشناسی ارشد
دانشگاه : دانشگاه علم و فرهنگ تهران
تاریخ دفاع : 1389/10/07
اساتید راهنما : دکتر محمد رضایی
اساتید مشاور : دکتر بهزاد دوران
اساتید داور : دکتر هادی خانیکی و دکتر عباس کاظمی
مشاهده سایر پایان نامه های مونا کلانتری
چکیده :
در این پایاننامه سعی کردیم خوانش زنان ایرانی را از سریال پربیننده شبکه فارسیوان؛ ویکتوریا، بررسی کنیم. براساس نظریههای مخاطب فعال، به ویژه مصرف بینفرهنگی؛ مخاطبان، متون رسانهای را به شیوههای مختلفی مصرف میکنند. در واقع، مصرف رسانهای با تکیه بر زمینه فرهنگی و اجتماعی مخاطب مانند فرصتهای مصرفی، سبک زندگی و تعیینکنندههای تاریخی ـ ساختاری محلی، به نحوی چند جانبه تعیین میشود. این تحقیق با روش کیفی و تکنیک مصاحب? عمیق، در میان30 نفر از زنان تحصیلکرده صورت گرفته است. نتایج نشان میدهد که تماشای این سریال نوعی اشتیاق مفرطی را پدید آورده که میتوان از «پیدایش تماشاگری شیفته» سخن گفت. افزون براین، تماشاگران زن این سریال، نقش ویکتوریا (قهرمان زن داستان) را مقتدر و مستقل تعبیر کردند. نمایش زن مقتدر حس خوشایندی از تماشای این سریال را برای آنها تداعی کردهاست. یافتهها نشان دادند، همذاتپنداری مکانیسم قدرتمندی در فرایند تماشای این سریال است. وضعیت واقعی زندگی زنان تماشاگر با متن تصویری، مقایسه و موضوع مجادله تماشاگران است. این فرایند سبب شده تا خوانشی فعالانه حول قضاوتها دربارهی و انتظارات از نقش زنانه براساس نمایش نقش ویکتوریا در این سریال شکل گیرد. تأهل، اشتغال و رشت? تحصیلی متغیرهایی هستند که در نوع چنین خوانشهایی موثر است. افزون بر این، ما در این رساله استدلال میکنیم که «مقایسه ما و دیگری» وجه مسلط در خوانش ویکتوریا دربین زنان ایرانی است.