ارزیابی عملکرد مراکز موزش فنی و حرفه ی گیلان با رویکرد کارت امتیازی متوازن و روش فرایند تحلیل سلسله مراتبی
1393/10/19 21:30:46
مقطع : کارشناسی ارشد
دانشگاه : پیام نور رشت
تاریخ دفاع : 1392/06/28
اساتید راهنما : دکتر مهناز همتی نوعدوست گیلانی
اساتید مشاور : دکتر سید یحیی سید دانش
اساتید داور : دکتر محمد صادق حسن زاده
مشاهده سایر پایان نامه های علیرضا المئی
اندازهگیری عملکرد سازمانی، فرآیند پیچیدهای است. با توجه به اینکه عملکرد یک پدیده چندوجهی است، عناصر اجزای آن ممکن است متمایز از اولویتهای مدیریتی و یا حتی متقابلاً متناقض باشند. این تحقیق با انتخاب جامعه پژوهش مراکز آموزش فنیوحرفهای استان گیلان ، برای بررسی و بیان ادغام دو روش کارت ارزیابی متوازن(BSC)- که یک چارچوب چشم انداز متعدد، برای ارزیابی عملکرد است- و فرایند تحلیل سلسه مراتبی(AHP)- که روشی مفید برای ارزیابی شاخصهای کیفی محسوب میشود- خواستار تحقق ارزیابی عملکردی معتبرتر است. انتخاب نهادهها و ستاندهها در اين تحقيق با توجه به مطالعه ادبيات موضوع، مصاحبه و نظرسنجي از خبرگان سازمان مورد نظر انجام شده است. کارت امتیازی متوازن، یکی از ابزارهای حفظ و آموزش و ارزیابی نیروی انسانی در سازمان آموزش فنی و حرفهای است و قوت و ضعف آن مستقیماً در کارآیی و اثربخشی جامعه نمود پیدا میکند. انجام کارهاى درست و درست انجام دادن کارها، ایجاد یک رابطه تعادلى میان راهبرد (رسالتها) سازمان، از جمله مراکز آموزش فنی و حرفهای و عملکردهایش (مهارت آموزی، پژوهش وخدمات) با توجه به تهدیدهاى رقابتی سایر مراکز آموزشی موازی و فشارهاى روزمره وارد بر فرآیندهاى سازمان برای بهبود و کاراتر شدن و روبرو شدن با چالشهاى آینده، سازمانها را وادار کرده است تا هم از لحاظ راهبرد و هم از لحاظ فرآیندها داراى تعالى باشند و این نیازمند ارزیابی معتبر و دقیق میباشد. فرآیندتحلیل سلسله مراتبی(AHP) که ابزاری برای تصمیمگیری درجهت اولویتبندی دیدگاههای عملکرد چندگانه و شاخصها و برای ایجاد یک استاندارد واحد برای رتبه بندی گزینه ها میباشد، ارائه گردد.در نهایت برآنیم تا با تعیین رتبه واحدها و شاخصها بطور جزئی، مدیران را در تصمیم گیری عُقلایی سازمانی و تقویت شاخصهای ضعیف و واحدهای کم کار یاری نماییم. همچنين نتايج بكارگيرى اين الگو نشان مى دهد كه الگوي تحليل سلسله مراتبی نتايج معتبرتر و قابل اتكاترى را براى ارزيابى عملكرد ارائه مى دهد.