مطالعه اثر بکارگیری مدیریت دانش بربهره وری کارکنان در صداوسیمای استان زنجان بین سالهای 1390 - 1380
1395/10/15 23:07:25
مقطع : کارشناسی ارشد
دانشگاه : آزاد تهران جنوب
تاریخ دفاع : 1393/11/28
اساتید راهنما : نورالدین میرزائی
اساتید مشاور : اشرف شاه منصوری
اساتید داور : فتانه علیزاده
مشاهده سایر پایان نامه های حمید میرزائی
هدف از اين پژوهش مطالعه اثر بکارگیری مدیریت دانش بربهره وری کارکنان در صداوسیمای استان زنجان بین سالهای 1390- 1380 مي باشد. روش پژوهش از نظر هدف تحقيق از نوع تحقيقات كاربردي و از نظر نحوه گردآوري داده ها از نوع پيمايشي و غيرآزمايشي و از نظر روش تحليل از نوع همبستگي و تحليل عاملي است.
جامعه آماري اين پژوهش کارکنان صداوسیمای مرکز زنجان به تعداد 480 تن بودند و نمونه به روش تصادفي ساده براساس جدول مورگان 214 تن در نظرگرفته شد. براي انجام پژوهش از دو پرسشنامه (بهره وری 42 سوالی – مدیریت دانش 26 سوالی) استفاده گرديد. روايي پرسشنامه از طريق تعيين روايي صوري و كسب نظر صاحب نظران مورد بررسي قرار گرفت و پرسشنامه اوليه از طريق صاحب نظران با ضریب توافق 94 درصد به تائيد رسيد. براي پايايي از آلفاي كرونباخ استفاده گرديد و ضريب 888/0 برای پرسشنامه مدیریت دانش و ضریب 824/0 برای پرسشنامه بهره وری حاصل گرديد. در اين پژوهش براي تجزیه و تحلیل داده ها از دو روش توصیفی (میانگین و انحراف استاندارد) و استنباطی (آزمون tتک نمونه ای ، آزمون همبستگی ، آزمون دو نمونه ای مستقل) استفاده گرديد. مهمترین سوالات این پژوهش 1-آیا بین مدیریت دانش و بهره وری منابع انسانی رابطه وجود دارد؟ 2-جایگاه مدیریت دانش در صداوسیمای استان زنجان چگونه است؟ 3- جایگاه شاخص های بهره وری منابع انسانی در صداوسیمای استان زنجان چگونه است؟
يافته هاي اين پژوهش عبارتند از: میان بهره وری و مدیریت دانش رابطه معنا داری وجود دارد ، که از بین مولفه های مدیریت دانش می توان گفت بیرونی سازی ، ترکیب و اجتماعی شدن دارای رابطه معنا دار با بهره وری می باشند ، اما مولفه درونی شدن فاقد رابطه معنا دار با بهره وری است. همچنین در خصوص مولفه های بهره وری قابل ذکر است که توانایی ، وضوح ، مشوق ، اعتبار و کمک دارای رابطه معنادار با مدیریت دانش می باشند ، اما مولفه های ارزیابی و محیط فاقد رابطه معنا دار با مدیریت دانش است.همچنین لازم به ذکر است که بین کارکنان صدا و سیمای استان زنجان از متغیرهای مدیرت دانش بیرونی شدن، ترکیب و درونی شدن در وضعیت نسبتاً مطلوبی قرار دارد اما متغیر اجتماعی شدن در وضعیت نا مطلوبی است ، که بر حسب همین موارد در مجموع مدیریت دانش در صدا و سیمای استان زنجان از وضعیت نسبتاً مطلوبی برخوردار است. همچنین لازم به ذکر است که بین کارکنان صدا و سیمای استان زنجان کلیه متغیرهای بهره وری (توانایی، وضوح، کمک، مشوق، ارزیابی، اعتبار، محیط و بهره وری) به طور معنی داری پایین تر از میانگین نظری بوده و وضعیت نامطلوبی دارد.