مقطع : کارشناسی ارشد
دانشگاه : شهید بهشتی
تاریخ دفاع : 1388/mm/dd
اساتید راهنما : دکتر محمد حسن پرداختچی
اساتید مشاور : دکتر محمد قهرمانی
اساتید داور : دکتر محمود ابوالقاسمی
مشاهده سایر پایان نامه های جواد آقامحمدی
«بررسی سبک رهبری مدیران و جو سازمانی در مدارس شهرستان دیواندره»
چکیده
هدف پژوهش حاضر بررسی سبک رهبری مدیران و جو سازمانی در مدارس شهرستان دیواندره بوده است. روش پژوهش حاضر در محدوده روشهای توصیفی و کاربردی از نوع همبستگی است. جامعه آماری این پژوهش شامل کلیه معلمان و دبیران مقاطع مختلف تحصیلی (ابتدایی، راهنمایی و متوسطه) شهر دیواندره که بالغ بر 1000نفر و گروه نمونه آن شامل 300نفر (مرد و زن) که با استفاده از روش تصادفی طبقه ای به طوری که تمامی اعضای جامعه کل شانس مساوی برای انتخاب شدن داشته باشند، صورت گرفته است. ابزار اندازه گیری این تحقیق شامل پرسشنامه توصیف رفتار رهبر((LBDQ و پرسشنامه جو سازمانی ساسمن و دیپ OCQ) )که توسط گروه نمونه تکمیل گردیده است. تجزیه و تحلیل داده هاو یافته ها ی پژوهش، حاصل از اجرای آزمون به دو صورت توصیفی(درصد، فراوانی، میانگین و انحراف معیار) و استنباطی(آزمون t تک گروهی، t مستقل، ضریب همبستگی پیرسون، و آزمون تحلیل واریانس یکراهه) صورت گرفته است. پس از تجزیه وتحلیل دادها و یافته های حاصل از بررسی فرضیات نتایج زیر حاصل گردید.بین سبک رهبری و جو سازمانی در مدارس شهرستان دیواندره رابطه معناداری وجود دارد.نتایج نشان داد که سبک رهبری مدیران مدارس شهرستان دیواندره غالبا سازمانگرا (وظیفه مدار) است.بین سبک رهبری رابطه مداری و جو سازمانی با ابعاد(روشنی هدف، روشنی نقش، توجه به پاداش، توجه به رویه ها و توجه به ارتباطات) رابطه معناداری وجود دارد.بین سبک رهبری وظیفه مداری و ابعاد پنچ گانه جو سازمانی به جز مؤلفه روشنی هدف رابطه معناداری وجود داشت.
واژگان کلیدی: سبک رهبری، رابطه مدای، وظیفه مداری، جو سازمانی.