بررسی رابطه هوش هیجانی، تاب آوری و مثبت اندیشی مادران با اضطراب جدایی کودکان پیش دبستانی
1395/10/20 15:38:53
مقطع : کارشناسی ارشد
دانشگاه : دانشگاه ازاد اسلامی واحد ساری
تاریخ دفاع :
اساتید راهنما : مریم حافظیان
اساتید مشاور :
اساتید داور :
مشاهده سایر پایان نامه های مریم حافظیان
پژوهش حاضر با هدف بررسی رابطه هوش هیجانی، تاب آوری و مثبت اندیشی مادران با اضطراب جدایی کودکان پیش دبستانی انجام گردید. روش پژوهش همبستگی بوده و جامعه آماری شامل کلیه کودکان سنین پیش دبستانی می باشند که در مراکز مهد کودک سه ستاره شهرستان ساری مشغول تحصیل به تعداد 310 نفر می باشند. بدین منظور 150کودک پیش دبستانی با توجه به جدول کرجسی و مورگان و با روش تصادفی خوشه¬ای به عنوان نمونه تحقیق انتخاب شدند. ابزار گردآوری داده ها شامل پرسشنامه تاب آوری کانر و دیویسون، مقیاس هوش هیجانی شات (EIS)، پرسشنامه شادکامی آکسفورد و مقیاس اضطراب کودکان پیش دبستانی (PAS) بودند. روش تجزیه و تحلیل داده ها همبستگی پیرسون و رگرسیون سلسله مراتبی بود. نتایج حاصل از تجزیه و تحلیل داده ها نشان داد که بین ابعاد هوش هیجانی، تاب¬آوری و مثبت اندیشی مادران با اضطراب جدایی کودکان رابطه منفی معنی داری وجود دارد. همچنین هوش هیجانی، تاب¬آوری و مثبت¬اندیشی پیش¬ بین کننده مناسبی برای اضطراب جدایی کودکان پیش دبستانی می باشند. در پایان نتایج مورد بحث قرار گرفته و پیشنهاداتی برای تحقیقات آتی بیان شد.