مقطع : کارشناسی ارشد
دانشگاه : دانشگاه کردستان
تاریخ دفاع : 1392/06/24
اساتید راهنما : پرهام مرادی
اساتید مشاور : فردین اخلاقیان
اساتید داور :
مشاهده سایر پایان نامه های محسن رمضانی
سیستم¬های توصیه¬گر، سیستم¬هایی هستند که برای پیشنهاد کردن آیتم¬هایی بکار برده می¬شوند که انتظار می¬رود این آیتم¬ها مورد علاقه کاربر قرار گیرند. در سیستم¬های توصیه¬گر یک تکنیک پر کاربرد به نام سیستم¬های پالایش گروهی وجود دارد. این سیستم¬ها بر این فرضیه استوارند که می-توان اولویت¬های تعریف شده برای آیتم¬ها از سوی تعدادی از کاربران را برای سایر کاربران هم به اشتراک گذاشت. بنابراین، در این سیستم¬ها، هدف اصلی، یافتن یک گروه از شبیه¬ترین کاربران به کاربر فعال است. معیارهای شباهت، یکی از رایج ترین روش¬ها برای یافتن کاربران مشابه به کاربر فعال است. با استفاده از این روش، میزان شباهت کاربران نسبت به هم اندازه¬گیری شده و نهایتاً بر اساس این معیار¬ها، شبیه¬ترین کاربران به کاربر فعال به عنوان کاربران همسایه انتخاب می¬شوند. در این روش¬ها، برای انتخاب کاربران همسایه، محاسبات بر اساس ماتریس امتیازات کاربران به آیتم¬ها انجام می¬شود. اما این روش با چالش¬هایی مانند خلوت بودن ماتریس امتیازات، مقیاس پذیری و همچنین مشخص نبودن تعداد بهینه کاربران همسایه روبرو است. بعلاوه، در توصیه کردن آیتم¬ها روش¬هایی وجود دارند که خیلی از اطلاعات آماری امتیازات استفاده نمی¬کنند.
یک راهکار دیگر برای یافتن کاربران مشابه به کاربر فعال، استفاده از روش¬های خوشه¬بندی است. از روش¬های خوشه¬بندی برای دسته¬بندی کردن کاربران در قالب خوشه¬هایی استفاده می¬شود که کاربران یک خوشه دارای بیشترین شباهت به هم هستند. در این پایان¬نامه دو راهکار مبتنی بر خوشه¬بندی، برای یافتن کاربران شبیه به هم در سیستم¬های پالایش گروهی پیشنهاد شده است. در راهکار اول، سعی شده است که با استفاده از روش¬های پیش¬پردازش مانند انتخاب ویژگی، تعدادی از آیتم¬های غیر موثر از مجموعه آیتم¬ها قبل از اعمال روش¬های خوشه¬بندی جهت یافتن کاربران همسایه، حذف شوند. نتایج آزمایشات نشان دهنده بهبود کارایی این روش است. در راهکار پیشنهادی دوم، یک روش جدید برای یافتن کاربران ارائه شده است که در این روش نیاز به مشخص نمودن تعداد خوشه¬ها برای خوشه بندی نیست. در این روش با استفاده از زیر مجموعه¬ای از آیتم¬های مورد علاقه کاربران که توسط چند کاربر امتیاز بالایی دریافت کرده¬اند، کاربران شبیه بدون در نظر گرفتن اینکه دارای امتیازات داده شده به آیتم¬های مشترکی باشند، در یک درخت همسایگی جای می¬گیرند. نتایج آزمایشات نشان می¬دهد که این روش بدون داشتن پارامتر نامشخصی مانند تعداد خوشه توانسته است که به بهترین نتایج روش خوشه¬بندی قبل به ازای تعداد خوشه¬های مختلف و حتی نتایجی بهتر از آنها دست یابد.