ارزیابی کیفیت خدمات الکترونیکی بر اساس مدل E_QUAL (مطالعه موردی سازمان ثبت اسناد و املاک ایران)
1393/10/21 09:08:42
مقطع : کارشناسی ارشد
دانشگاه : دانشگاه اصفهان
تاریخ دفاع : 1392/06/10
اساتید راهنما : دکتر آرش شاهین
اساتید مشاور :
اساتید داور :
مشاهده سایر پایان نامه های منصوره سادات خدامی
اگر بخواهیم از مزایای خدمات الکترونیک حد اکثر بهره را ببریم و در زمینه فناوریهای اطلاعات و ارتباطات در ردهء کشورهای پیشگام قرار بگیریم،لازم است تا کاربردهای مختلف فناوریهای اطلاعات و ارتباطات را به بهترین نحو در کشور استقرار دهیم.برنامهریزی برای استقرار این کاربردها بدون ارزیابی و سنجش آنها اثربخش نخواهد بود.
يكي از روشهاي مناسب ارزيابي كيفي خدمات اطلاع رساني وبگاهها، شيوهاي است كه بر اساس بازخوردها يا به عبارتي، ديدگاههاي كاربران و مصرفكنندگان اطلاعات باشد. «وب کوال»، به عنوان مدل ارزيابي کيفيت صفحات وب، مي کوشد تا تصويري از کيفيت وب سايت از ديدگاه کاربران، در دو وضعيت موجود و مورد انتظار ارايه دهد.در پژوهش فوق نيز، تلاش شده است تا کيفيت خدمات الکترونیکی سازمان ثبت اسناد و املاک ایران ، با استفاده از جديدترين ويرايش مدل وب کوال که تحت عنوان اي-کوال معرفي شده است، مورد ارزيابي و بررسي قرار گيرد.يافته هاي اين پژوهش، نشان دهنده وجود «تفاوت معني دار» ميان کيفيت موجود و کيفيت مورد انتظار اين صفحات از ديدگاه کاربران مي باشد. در پايان نيز نظرات و پيش نهادهايي براي بهبود کيفيت اين سامانه ها ارايه شده است.
نتايج تحقیق نشان ميدهد كه تقریبا نیمی از افراد جامعه کیفیت پورتال سازمان ثبت اسناد و املاک کشور را در بعد قابلیت استفاده و کیفیت اطلاعات تقریبا در حد انتظار ارزیابی کرده اند و فرضیه های یک و دو تقریبا مورد تائید قرار میگیرد و رضایت کاربران در بعد تعامل خدمات کمتر از دو بعد دیگر است. شاخصهای جذّابيت ظاهري وبسايت، شايستگي لازم براي انجام وظيفه ، بهنگام بودن اطلاعات وب سايت، ميزان تفصيل اطلاعات وب سايت و شاخص ميزان امنيت انجام معامله از طريق وب سايت کمترین میزان رضایت را به خود اختصاص داده است که نیاز به برنامه ریزی برای بهبود دارند.
واژه های کلیدی : خدمات الکترونیک،سنجش کیفیت خدمات الکترونیک،مدل ای کوال، سازمان ثبت اسناد و املاک ایران