تاثیر آموزش با استفاده از تکنیک حل مساله به روش ابداعانه (TRIZ) بر افزایش مهارت های تفکر خلاق، حل مساله، خودکارآمدی و توانمندی و بروز رفتار نوآورانه در بین کارآموزان مراکز آموزش فنی وحرفه ای
1393/10/21 20:52:08
مقطع : کارشناسی ارشد
دانشگاه : آزاد کرمانشاه
تاریخ دفاع : 1395/09/30
اساتید راهنما : دکتر مریم اسلام پناه
اساتید مشاور :
اساتید داور : دکتر ناصرشیربگی - دکتر غلامعلی کرم افروز
مشاهده سایر پایان نامه های حبیب الله حسن زاده
استفاده از رویکردهای نوین در آموزش و سنجش میزان اثربخشی آنها برای افزایش بهره¬وری نیروی انسانی از اهداف آموزش در بخش مهارت¬آموزی می¬باشد. هدف از انجام این پژوهش تعیین تاثیر آموزش به روش حل ابداعانه مساله (تریز) بر تفکر¬خلاق، حل¬مساله، توانمندی، خودکارآمدی و رفتار نوآورانه می¬باشد. روش پژوهش شبه¬تجربی با استفاده از گروه آزمایش و کنترل می¬باشد و جامعه آماری مراکز آموزش فنی¬و¬حرفه¬ای استان کردستان هستند که از بین آنها 4 مرکز و 2 حرفه آموزشی همسان سازی شد و با استفاده از ابزارهای استاندارد بر اساس متغییرها داده¬ها جمع¬آوری گشت در پایان داده¬ها در دو بخش توصیفی و استنباطی با استفاده از نرم افزار SPSS تحلیل گشت. یافته¬ها نشان داد که بین آموزش به روش معمول بر افزایش تفکر¬خلاق و توانمندی کارآموزان تفاوت معنی¬داری در قبل و بعد از آموزش مشاهده شد. بین آموزش به روش تریز و تفکر¬خلاق، حل¬مساله، خودکارآمدی و توانمندی در قبل از آموزش و بعد از آموزش تفاوت معنی¬داری مشاهده شد و تنها در بروز رفتار نوآورانه تفاوت معنی¬دار نبود. با توجه به تاثیر آموزش به روش حل¬مساله ابداعانه (تریز) استفاده از این روش می¬تواند در افزایش اثربخشی آموزش¬های مهارتی نقش مثبت و معناداری داشته باشد.