مقطع : کارشناسی ارشد
دانشگاه : علامه طباطبایی(ره)
تاریخ دفاع : 1395/03/31
اساتید راهنما : گلنسا گلینی مقدم
اساتید مشاور : عصمت مومنی
اساتید داور : میترا سمیعی
مشاهده سایر پایان نامه های فاطمه سالکی
چکیده فارسی
هدف پژوهش: این پژوهش باهدف بازنمون فرایند جستجوی اطلاعات کودکان دوره پیشدبستانی بر پایه مدل بت انجام شد.
روش¬شناسی پژوهش: برای انجام پژوهش از رویکرد توصیفی تحلیلی استفاده شد و جهت پاسخ به پرسش¬¬¬¬های مطرح، پژوهش در دو مرحله انجام گرفت. مرحله اول که پیادهسازی مرحله اول مدل بت و بازنمون فرایند جستجوی اطلاعات کودکان دوره پیشدبستانی بر را در برمی¬گرفت با استفاده از مصاحبه و مشاهده انجام شد. مرحله دوم، مداخله پژوهش را در برمی¬گرفت. در انجام این مرحله از رویکرد شبه آزمایشی با طرح پیش¬آزمون و پس¬آزمون با گروه گواه استفاده شد و 20 کودک واجد شرایط در دو مرکز پیشدبستانی از مناطق 11 و 2 شهر تهران جهت شرکت در مداخله انتخاب شدند که از این تعداد 10 نفر در گروه آزمایش و 10 نفر در گروه گواه قرار گرفتند. در این مطالعه دادهها از طریق پرسشنامه از والدین و مربی جمع¬آوری و طبقه¬بندی شد.
نتایج پژوهش: یافته¬های پژوهش نشان داد فرایند جستجوی اطلاعات کودکان با مدل بت مطابقت دارد. آشنایی با منابع اطلاعاتی بر مهارت در استفاده از منابع اطلاعاتی در کودکان دوره پیش دبستانی ایجاد می کند. ایجاد مهارت در استفاده از منابع اطلاعاتی کودکان گروه آزمایش را می توان هدف تحققیافته پژوهش قلمداد کرد و این موارد دلایل محکمی برای پیشنهاد گنجاندن آموزش مهارت¬های سواد اطلاعاتی و رفتار اطلاعاتی بهطور ترکیبی با مدل بت، در برنامه آموزشی دوره پیش از دبستان به شمار آورد.