مقطع : کارشناسی ارشد
دانشگاه : شهید بهشتی
تاریخ دفاع : 1393/10/30
اساتید راهنما : امیررضا اصنافی
اساتید مشاور : نجمه سالمی، تقی پورابراهیم
اساتید داور : یزدان منصوریان و محسن حاجی زین العابدینی
مشاهده سایر پایان نامه های امیررضا اصنافی
پایان نامه خانم زهرا پیری هدف از انجام این پژوهش تعیین وضعیت مدیریت منابع خاکستری در کتابخانه‌های وابسته به سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی از سه جنبه مجموعه‌سازی، سازماندهی و اشاعه بوده که به روش پیمایشی و توصیفی انجام شده است. جامعه آماری این پژوهش 27 کتابخانه موسسات تحقیقاتی و 34 کتابخانه مراکز تحقیقاتی استانی وابسته به سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی بود. از میان 61 پرسشنامه ارسال شده برای جامعه آماری پژوهش، 52 پرسشنامه برگردانده شد و کار تجزیه و تحلیل داده‌ها براساس تعداد مذکور انجام گردید و برای تحلیل داده‌ها از آمار توصیفی (فراوانی و درصد فراوانی) استفاده شد. یافته‌های پژوهش نشان داد که هیچکدام از کتابخانه‌های مورد بررسی اصطلاح "منابع‌ خاکستری" را در کتابخانه به‌کار نمی‌بردند و 4/40 درصد کتابخانه‌ها منبع خاکستری را با نام خود منبع می‌شناختند. از میان انواع منابع خاکستری که معرفی شد، کتابخانه‌های مورد بررسی هر کدام تعدادی از منابع را نگهداری می‌کردند و هیچ کتابخانه‌ای همه انواع منابع را در فهرست منابع خود نداشت. مدیریت منابع خاکستری در کتابخانه‌های موسسات تحقیقاتی و مراکز تحقیقاتی استانی وابسته به سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی، وضعیت رضایت‌بخشی نداشت. فقط در 8/5 درصد کتابخانه‌ها دستورالعمل مکتوبی برای تهیه انواع منابع خاکستری وجود داشت؛ در هیچ کتابخانه‌ای کمیته انتخاب منابع خاکستری وجود نداشت؛ 9/26 درصد کتابخانه‌ها منبعی برای ذکر فهرستی از منابع خاکستری در کتابخانه داشتند و بیشتر کتابخانه‌ها (4/70 درصد) این منبع را پایگاه سیمرغ معرفی کردند؛ 5/63 درصد کتابخانه‌ها امکان دسترسی به منابع خاکستری از طریق امانت بین‌کتابخانه‌ای و یا اشتراک در خرید منابع خاکستری را نداشتند؛ 6/59 درصد‌ کتابخانه‌ها وجین منابع خاکستری را انجام نمی‌دادند و بیشترین نحوه تهیه منابع خاکستری در کتابخانه‌ها (7/82 درصد) از طریق اهداء منابع صورت می‌گرفت. 2/46 درصد کتابخانه‌ها تا حدودی منابع خاکستری را سازماندهی می‌کردند؛ 9/43 درصد کتابخانه‌ها از نرم‌افزار سیمرغ برای سازماندهی منابع خاکستری استفاده می‌کردند؛ در 7/32 درصد کتابخانه‌ها نقش کتابداران در سازماندهی منابع خاکستری زیاد بود و 2/71 درصد کتابخانه‌ها اقدام به دیجیتالی کردن منابع خاکستری در کتابخانه کردند. 5/86 درصد عمده استفاده‌کنندگان از منابع خاکستری در کتابخانه‌ها، اعضای هیات علمی سازمان بود و در 6/59 درصد کتابخانه‌ها هیچ اطلاع‌رسانی در مورد منابع خاکستری انجام نمی‌گرفت. در اکثر کتابخانه‌ها دسترسی به منابع خاکستری تابع شرایط خاص کتابخانه و موسسه مربوطه بود. یافته‌های حاصل از این پژوهش نشان‌دهنده عدم توجه به اهمیت مدیریت منابع خاکستری در کتابخانه‌های وابسته به سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی است که این امر می‌تواند به دلیل ناشناخته ماندن منابع خاکستری در این کتابخانه‌ها و حتی در سایر کتابخانه‌ها در کشور باشد.