توزیع عادلانه و نحوه استقرار مراکزآموزشی زنجان با استفاده ازGIS (مطالعه موردی مدارس مقطع راهنمایی منطقه دو شهر زنجان)
1395/11/07 15:16:21
مقطع : کارشناسی ارشد
دانشگاه : دانشگاه زنجان
تاریخ دفاع : 1386/07/11
اساتید راهنما : دکتر ابولفضل مشگینی - دکتر شهریور روستایی
اساتید مشاور : دکتر محسن احدنژاد
اساتید داور : دکتر اکبر اصغری زمانی
مشاهده سایر پایان نامه های قمر عباسی
مراکز آموزشی از مهمترین کاربری شهری محسوب و تعیین مکان بهینه استقرار مدارس از جمله وظایف برنامهریزان شهری میباشد. دستیابی به چنین هدفی منوط به شناخت معیارها و ضوابطی است که در مکانیابی این مراکز مورد استفاده قرارمیگیرند. براساس چهار مشخصه: سازگاری، مطلوبیت، ظرفیت و وابستگی که شرایط کیفی استقرار یک فعالیت را مورد ارزیابی قرار میدهند مطرح شده که هر یک در زیر مجموعه خود به ضوابط کمی منتهی میگردد. اعمال ضوابط فوق بر روی دادهها و اطلاعات یک شهر یا منطقه نیازمند بهرهگیری از روشی علمی و کارآمد میباشد. بدین لحاظ سیستم اطلاعات جغرافیایی مورد استفاده قرارگرفته که مختص کار با دادههای مکانی و اطلاعات توصیفی مربوط به آنهاست. با استفاده از توابع تحلیل مکانی(GIS) و بر اساس ترکیب عوامل و لایههای اطلاعاتی وضعیت موجود استقرار مدارس به لحاظ متناسب یا عدم تناسب با سایر کاربریهای شهری مورد بررسی قرار گرفته و بهترین نقاط استقرار این مراکز معرفی میشوند. مدارس راهنمایی منطقه دو شهر زنجان به عنوان نمونه موردی انتخاب گردیده و اطلاعات مکانی و دادههای توصیفی از روی نقشهها 2000/1 و با استفاده از نرم افزار Arc/infoو ArcView مورد استفاده خواهدگرفت.