مقطع : دانشجوی کارشناسی ارشد
دانشگاه : دانشگاه گیلان
تاریخ دفاع : 1391/12/06
اساتید راهنما : دکتر اسماعیل رمضانپور
اساتید مشاور : دکتر اسماعیل ملک اخلاق
اساتید داور :
مشاهده سایر پایان نامه های محمد رضا اخوان
پويايي هاي محيطي و رقابتهاي فزاينده سازمانها را بر آن داشته تا در جهت کسب و کار رقابت پذيرتر شوند، رضايت مشتريان خود را به دست آورده ، از طرفي مشتريان جديدي كسب كنند. در سازمان هاي خدماتي مانند شرکتهای بیمه از جمله عوامل مهمي كه مي تواند موجب ارتقاي كيفيت خدمات شود، بازاريابي داخلي است. بازاريابي داخلي فعاليتي مهم در توسعة سازمان مشتري مدار است. هدف اصلي بازاريابي داخلي توسعة آگاهي از مشتريان دروني و بيروني و برداشتن موانع در مسير ارزشي كردن كيفيت خدمات و اثر بخشي سازماني است. پژوهش حاضر به منظور بررسي تاثير بازاريابي داخلي بر بازاريابي خارجي شركتهاي بيمه خصوصي استان گيلان به عنوان بنگاههاي خدماتي صورت گرفته است. تحقيق بر آن است مفهوم بازاريابي داخلي به عنوان عامل ايجاد كننده اعتماد،رضايتمندي شغلي و وفاداري كاركنان را و همبستگي آن با عوامل بازاريابي خارجي يعني كيفيت خدمات ، رضايتمندي و و وفاداري مشتريان را مورد بررسي و آزمون قرار دهد. پرسشنامه اين پژوهش از ادبيات آن و پرسشنامه هاي استاندارد برگرفته شده ، براي اثبات روايي آن از نظر خبرگان نيز استفاده گرديده است. روش پژوهش توصيفي و از نوع همبستگي بوده، جامعه آماري پژوهش در دو بخش شامل كاركنان شركتهاي بيمه خصوصي استان گيلان (رشت) و مشتريان بيروني آنها بوده است. با استفاده از روش نمونه گيري تصادفي ساده در بخش كاركنان 130 نفر انتخاب و نهايتا" 115 پرسشنامه استفاده شد .در قسمت مشتريان نيز 420پرسشنامه توزيع ودر نهايت 385 برگه مورد استفاده و با نرم افزار ليزرل مورد تحليل قرار گرفت.در مدل مورد بررسي مقادير شاخصهاي برازش نشانگر مناسب بودن مدل انتخابي است. يافته هاي پژوهش حاكيست: بين عناصر بازاريابي دروني و اعتماد به مدیران ، رضایتمندی شغلی و وفاداری مشتریان داخلی رابطه مثبت و معني داري وجود دارد. واژگان کليدي: بازاریابی داخلی(درونی) ، بیمه ، ،رضایتمندی ، مشتریان داخلی(درونی)، وفاداری