ساخت محتوای الکترونیکی چندرسانه¬ای تعاملی با استانداردهای یادگیری الکترونیکی (براساس شاخص¬گذاری روی اجزای چندرسانه¬ای)
1395/11/10 09:37:25
مقطع : کارشناسی ارشد
دانشگاه : علوم و تحقیقات تهران
تاریخ دفاع : 1390/06/19
اساتید راهنما : دکتر مریم خادمی
اساتید مشاور : دکتر یعقوب فرجامی
اساتید داور : دکتر پورابراهیمی
مشاهده سایر پایان نامه های مریم حق شناس
انديشمندان، جامعۀ آينده را جامعهاي مي¬دانند که در آن دانش، محور اصلي مشاغل خواهد بود. زندگي اثربخش و با کارایی بالا در قرن بيست و يکم مستلزم شناخت مشخصه¬هاي آن است. ويژگي¬هاي اساسي اين عصر، عصر اطلاعات و جامعۀ اطلاعات - محور است. در اين جامعه، اطلاعات و مديريت آن و تبديل آن به دانش پايه، اساس جوامع را تشکيل مي¬دهد. چنين ويژگي¬هايي تأثير زيادي روي نهادهاي اجتماعي و اقتصادي جوامع خواهند گذاشت و این نهاد¬ها بايد بر اساس آنها تجديد بنا شوند. يکي از مهمترين نهاد¬هاي اجتماعي که دستخوش تغييرات وسيع خواهد شد، نهاد آموزش و يادگيري در سطح عمومي و عالي است. زير بناي نهاد آموزش و يادگيري در حال حاضر مربوط به جامعۀ صنعت - محور است. دانش آموختگان نظام آموزشي سنتي نمي¬توانند در جامعۀ اطلاعات - محور کارايي لازم را داشته باشند. امروزه، فنآوري¬هاي اطلاعات امکان متناسب ساختن آموزش را با نياز¬ها فراهم می¬کند، زيرا از يک طرف محدوديت¬هاي گذشته را از بين مي¬برند و از طرف ديگر به دانشجويان اجازه مي¬دهد تا نيازهاي تحصيلي خود را در زمان مناسب خود براي يادگيري مرتفع سازند.
براي اينکه دانش¬آموختگاني با کارايي لازم در جامعۀ اطلاعات- محور داشته باشیم بايد رويکردی جديد نسبت به آموزش و يادگيري ایجاد کنيم. براي پياده کردن این رويکرد جديد نياز به تکنولوژي اطلاعات و استفاده از ابزار¬هاي اطلاعاتي موجود است. گسترش شبکه¬هاي اطلاعاتي از جمله اينترنت و استفادۀ سريع و به موقع از اين امکانات و همچنین پیشرفت نرم¬افزاری و سخت¬افزاری در زمینۀ تکنولوژی اطلاعات وارتباطات، و افق¬های جدید پیش روی صاحب¬نظران، مسئولین آموزش و پرورش و جامعۀ یادگیرندگان، فرصت¬های جدیدی را براي ما فراهم می¬کند. جوامعی که سریع¬تر از این نوع تکنولوژی¬ها بهره¬مند می¬شوند، می¬توانند با جهشی ساختاری، عقب ماندگی¬های خود را جبران نمایند. يکي از اين فرصت¬ها يادگيري الکترونيکي است. یادگیری الکترونيکي باعث افزايش توان نرم¬افزاري و سخت¬افزاري يک سازمان يا دولت گردیده و گامي در جهت ايجاد سود اقتصادي و مهارت فني براي صاحبان فناوري و دانشگاهيان و مراکز آموزش عالی است که به وضوح، بسيار مفيد و مؤثر خواهد بود.
به طور کلی دورنمای آینده یادگیری الکترونیکی را می¬توان چنین تصویرکرد که کشور¬های توسعه نیافته در زمینه¬های علمی رشد سریع¬تری پیدا می¬کنند و دسترسی همگانی و رایگان به منابع آموزشی باعث شتاب بخشیدن به توسعه اقتصادی جهان خواهد شد.