مقطع : کارشناسی ارشد
دانشگاه : دانشگاه آزاد اسلامی واحد تنکابن
تاریخ دفاع : 1391/05/16
اساتید راهنما : دکتر فرزین فرحبد
اساتید مشاور : دکتر مسعود عموپور
اساتید داور : دکتر زهره شکیبایی
مشاهده سایر پایان نامه های مه لقا کریمی کما
هدف: پژوهش حاضر به منظور بررسي رابطه مديريت دانش با خلاقيت مديران مدارس انجام شده است. روش ها: اين پژوهش توصيفي از نوع همبستگي بوده است. جامعه آماري پژوهش شامل 220 نفر از مديران مدارس متوسطه و پيش دانشگاهي شهر رشت در سال تحصيلي 90-91 بوده است كه به روش نمونه گيري تصادفي طبقه اي انتخاب شدند. ابزارهاي جمع آوري اطلاعات پرسشنامه مديريت دانش با 33 گويه و پرسشنامه خلاقيت با 50 گويه بودند. پرسشنامه مديريت دانش بر اساس پرسشنامه لاوسون(2003) ساخته و با توجه به جامعه مورد نظر تعديل شده و با طيف چهار درجه اي ليكرت بود . هر دو پرسشنامه از نظر روايي صوري و محتوايي توسط خبرگان تاييد شدند. همچنين با استفاده از ضريب آلفاي كرونباخ اعتبار پرسشنامه مديريت دانش 964/0 و براي پرسشنامه خلاقيت رندسيپ 938/0 محاسبه شد. . در مجموع 160 پرسشنامه بين مديران جامعه مورد نظر توزيع شد. از مجموع 160 پرسشنامه توزيع شده ، 140 پرسشنامه دريافت داشتيم كه این نرخ پاسخ کاملا مناسب برای این نوع از مطالعه است. تجزیه و تحلیل داده ها در دو سطح توصیفی (فراوانی، درصد، میانگین، و انحراف معیار) و استنباطی (ضریب همبستگي،همبستگي خطي چندگانه) با استفاده از نرم افزار آماری SPSS انجام شد. يافته ها : نتايج نشان دادند كه رابطه مثبت ومعني داري بين مديريت دانش و ابعاد آن شامل خلق دانش ، كسب دانش ، سازماندهي دانش ، ذخيره دانش ، اشاعه دانش ،كاربرد دانش با خلاقيت وجود دارد. همچنين نتايج تجزيه و تحليل رگرسيون مرحله‌ای نشان داد كه مديريت دانش (مجموعه عوامل با هم) بر خلاقيت موثر بوده است و قدرت پيشگويي متغير ملاك را دارد. ضريب تعيين نشان داد كه حدود 42% متغير خلاقيت توسط مديريت دانش تبيين مي شود