مقطع : دکتری
دانشگاه : دانشگاه تهران
تاریخ دفاع :
اساتید راهنما : دکتر مریم ناخدا و دکتر عبدالرضا نوروزی چاکلی
اساتید مشاور : دکتر سعید اسدی
اساتید داور :
مشاهده سایر پایان نامه های لاله صمدی
چکیده: هدف: مقوله سنجش و ارزیابی‌های همترازسازی شده از مقوله‌های مهم در حوزه علم سنجی است. با توجه به اینکه رشته‌های علمی مختلف از جنبه‌های گوناگون با یکدیگر متفاوت هستند، مقوله ارزیابی‌های همترازسازی شده در دستور کار سیاستگذاران و برنامه‌ریزان علمی کشور قرار گرفته است. از این رو، تحقیق حاضر با هدف ارائه مدل همترازسازی شاخص‌های ارزیابی بهره‌وری پژوهشگران دو حوزه هنر و علوم پزشکی با رویکرد همسانی انجام شد. روش پژوهش: این تحقیق با استفاده از روش تحقیق آمیخته اکتشافی در دو بخش کیفی و کمی صورت پذیرفت. در بخش کیفی با استفاده از روش کتابخانه ای و تحلیل محتوا به شناسایی انواع بروندادهای غالب و نیز موضوعات هر حوزه از حیث بومی یا بین المللی بودن استفاده شد و با استفاده از مصاحبه نیمه ساختاریافته، انواع بروندادهای غالب و روش‌های استناددهی، از دیدگاه نمونه هدفمند که به روش نمونه‌گیری هدفمند انتخاب شده بودند، شناسایی و دسته بندی شدند. در بخش کمی پژوهش با استفاده از روش پژوهش پیمایشی از نوع توصیفی و از طریق ابزار پرسشنامه محقق ساخته دیدگاه‌های افراد نمونه هدفمند، در خصوص وزن انواع بروندادهای هر رشته، گردآوری و سپس داده‌ها با استفاده از فرایند تحلیل سلسله مراتبی تجزیه و تحلیل شدند و وزن هر یک از بروندادها در هر رشته شناسایی و رتبه بندی شدند. یافته‌های پژوهش: یافته‌های پژوهش حاکی از آن است که در رشته‌های حوزه هنر، انواعی از بروندادهای غالب وجود دارد که در پایگاه‌های نمایه‌استنادی مانند نمایه هنر و علوم انسانی موسسه تامسون، سایمگو و ایی.اس.آی وجود ندارد. مانند برگزاری نمایشگاه‌های نقاشی، آهنگسازی، کارگردانی تئاتر، کارگردانی سینما. همچنین مشخص شد که انواع استناد در حوزه هنر از نوع متداول و رایجی که در سایر حوزه‌ها وجود دارد نیست بلکه استناد از نوع پنهان است. نتایج پژوهش: نتایج پژوهش نشان داد که اولاً انواع متفاوتی از بروندادها در رشته‌های حوزه هنر وجود دارد که تا کنون در هیچ کدام از شاخص‌های ارزیابی مد نظر قرار نگرفته بودند و دوم اینکه وزن نسبی بروندادهای غالب در هر رشته نسبت به سایر بروندادها بیشتر بوده است. سپس با استفاده از رویکرد همسانی و تطبیق بروندادهای هم‌وزن، مدلی برای ارزیابی بهره‌وری همترازسازی شده به ازای هر برونداد در هر رشته ارائه شد. همچنین فرم پیشنهادی برای آیین‌نامه ارتقاء اعضای هیئت علمی در رشته‌های حوزه هنر ارائه شد.