بررسی تأثیر روان درمانی گروهی مبتنی بر درمان شناختی - رفتاری بر اضطراب اجتماعی واضطراب امتحان دانش آموزان دختر 14-16 سال دبیرستانهای شهر یاسوج
1395/11/20 22:18:58
مقطع : کارشناسی ارشد
دانشگاه : دانشگاه علوم پزشکی کهگیلویه و بویراحمد
تاریخ دفاع : 1395/11/02
اساتید راهنما : دکتر خیراله نوریان
اساتید مشاور : دکتر محمد ذوالعدل، دکتر حمیدرضا غفاریان شیرازی
اساتید داور :
مشاهده سایر پایان نامه های دکتر محمد ذوالعدل
مقدمه و هدف: اختلال اضطراب اجتماعی یک اضطراب شایع دوران نوجوانی است که بدنبال آن میتواند اضطراب امتحان را در دانش آموزان ایجاد کرده که در صورت درمان نشدن، روند رشد اجتماعی واقتصادی و..را تحت تأثیر قرارمی دهد.مطالعه حاضر با هدف بررسی تأثیر گروه درمانی مبتنی بر شناختی- رفتاری بر اضطراب اجتماعی واضطراب امتحان دانش آموزان دختر14-16 سال دبیرستانهای شهر یاسوج انجام شده است. مواد و روش ها: در این مطالعه کار آزمایی درعرصه، جامعه پژوهش، دانش آموزان دختر14-16 سال دبیرستانهای شهر یاسوج مشغول به تحصیل در کلاس هشتم، نهم ودهم بودند ، که از بین آنها 48نفر واجد شرایط ورود به مطالعه با روش تخصیص تصادفی بلوکی در دو گروه آزمون وکنترل قرار گرفتند. پس از تکمیل ابزار گردآوری مشتمل بر پرسشنامه اطلاعات جمعیت شناسی وپرسشنامه اضطراب اجتماعی کانور وپرسشنامه اضطراب امتحان ساراسون در پیش آزمون، در حالی که گروه کنترل هیچ مداخله ای را دریافت نکردند،گروه آزمودنی تحت گروه درمانی شناختی رفتاری به مدت 10 جلسه نود دقیقه ای طی ده هفته قرار گرفتند. در فرایند انجام مداخلات و نیز انجام پس آزمون و پیگیری تعدادی از افراد به دلیل غیبت ویاتکمیل نکردن پرسشنامه ها از مطالعه حدف و در پایان در هر گروه داده های 22 نفرکامل بود که باتوجه به محاسبه احتمال ریزش در نمونه گیری اولیه این تعداد کافی بود و داده های مربوط به آنها از طریق نرم افزار آماری SPSS با استفاده از آمار توصیفی وآمارهای استنباطی پارامتری وغیر پارامتری بر اساس وضعیت توزیع داده ها مورد تجزیه وتحلیل قرار گرفت. یافته ها: نتایج نشان داد که در نقطه شروع مطالعه، بین گروه مداخله وکنترل از نظر ویژگیهای جمعیت شناسی و زمینه ای و میزان اضطراب اجتماعی و اضطراب امتحان تفاوت معنا دار آماری وجود نداشت و هر دو گروه از هر نظر یکسان بودند( 05/0p). نتیجه گیری: بر اساس یافته های این مطالعه و باتوجه به سهولت اجراء ومقرون به صرفه بودن وهزینه اثربخش بودن مداخله گروهی شناختی رفتاری وبا توجه به تأیید این روش در سایر مطالعات، این مداخله میتواند همزمان اضطراب اجتماعی واضطراب امتحان را کاهش دهد. کلید واژه: اضطراب اجتماعی، اضطراب امتحان، گروه درمانی شناختی- رفتاری