بررسی نگرش و علاقه کارفرمایان نسبت به جذب و استخدام دانش آموختگان دانشگاههای سنتی و مجازی
1393/09/25 13:28:10
مقطع : کارشناسی ارشد
دانشگاه : مازندران
تاریخ دفاع : 1392/06/31
اساتید راهنما : دکتر ابراهیم صالحی عمران
اساتید مشاور : دکتر ابوالحسن حسینی
اساتید داور : دکتر حجت صفار حیدری - دکتر محسن علیزاده ثانی
مشاهده سایر پایان نامه های فاطمه رضایی
هدف از پژوهش حاضر بررسی نگرش کارفرمایان بخش صنعت و خدمات(بخش خصوصی) نسبت به جذب و استخدام دانش آموختگان دانشگاههای سنتی و خصوصی می باشد.پژوهش حاضر در مجموعه تحقیقات آمیخته(کمی و کیفی) می باشد و همچنین از روش سه سویه سازی اطلاعات نیز استفاده شد بدین معنی که از سه منبع و سه گام به جمع آوری اطلاعات پرداخته شده است. هرگام بطور جدا مورد تجزیه و تحلیل قرار می گرفت و در نهایت برای ارائه گزارش نهایی نتایج سه گام بطور یکپارچه ارائه می گردد. جامعه آماری این پژوهش کلیه کارفرمایان بخش صنعت و خدمات خصوصی استان مازندران بودند که بنابر نمونه های دردسترس،60 مدیران ارشد واحدهای تولیدی شهرکهای صنعتی مورد نظر و 60 مدیران خدمات خصوصی انتخاب شدند.ابزار مورد استفاده در این پژوهش برای جمع آوری داده ها دو پرسشنامه محقق ساخته و مصاحبه بوده است که برای تعیین روایی پرسشنامه از آلفای کرانباخ استفاده شد که عدد80 بدست آمد. در این روش پژوهش به دلیل آنکه در سه مرحله و از سه منبع اطلاعات جمع آوری می شود و در هرگام نظر کارفرمایان تایید و سپس وارد گام بعدی می شد و در نهایت هم به 30نفر از خبرگان صنعت و خدمات رسیده بود پایایی و روایی کار خود بخود مورد تایید قرار می گرفت. تجزیه و تحلیل داده ها در دو بخش کمی و کیفی صورت پذیرفت. نتایج تجزیه و تحلیل نشان داد که که در پژوهش های انجام شده در خارج از کشور در مورد نیروی کار، مهمترین ویژگی نیروی کار را داشتن تعامل اجتماعی و همکاری های فردی و گروهی می دانستند و مهمترین عاملی را که به دانشجویان مجازی اعتماد نمی کردند همین عامل همکاری و تعاملات چهره به چهره نیروی کار بود. در این پژوهش نیز با بررسی موارد بدست آمده از پژوهشهای داخلی و خارجی این نتیجه بدست آمد که کارفرمایان چه در بخش صنعت و چه در بخش خدمات به نیروی کار ماهر و با تجربه نیاز دارند و از سوی دیگر جنسیت برای این کارفرمایان مانند گذشته در اولویت نیست بلکه آنچه که برای آنها اهمیت دارد رشته تحصیلی و مهارت و تجربه افراد صرف نظر از جنسیت است. حتی گاهی کارفرمایان عنوان کردند که نیروی کار زن بهتر از مردان نیاز کاری آنها را برآورده می کند. از سوی دیگر در بخش مهارتهای مورد نظر کارفرمایان، می توان عنوان نمود که کارفرمایان در هر دو بخش به نیروی کاری نیاز دارند که هم در تعاملات فردی و اجتماعی خود دارای مهارت باشد و از سوی دیگر فرا اندیشی، خلاقیت و کنجکاوی را مدنظر قرار دهد. داشتن سواد دیجیتالی و داشتن روحیه همکاری نیز برای آنها در اولویت بود.در پایان ذکر این نکته نیز ضروری است که میان نظر کارفرمایان بخش صنعت و خدمات عموما تفاوتی معنی داری وجود نداشت.
کلید واژگان:کارفرمایان، صنعت بخش خصوصی، خدمات، ویژگی های بازار کار