مقطع : کارشناسی ارشد
دانشگاه : تربیت مدرس تهران
تاریخ دفاع : 1393/07/27
اساتید راهنما : دکتر فاطمه زندیان
اساتید مشاور : دکتر محمد حسن زاده
اساتید داور : دکتر دلیلی و دکتر نورمحمدی
مشاهده سایر پایان نامه های مهناز کریم زاده
هدف پژوهش حاضر شناسایی رابطه رضایت شغلی کتابداران و میزان رضایت کاربران کتابخانه های عمومی در استان زنجان بود. روش پژوهش، پیمایشی و نیز مطالعات کتابخانه ای بوده و به لحاظ هدف از نوع پژوهش¬های کاربردی است. ابزار گردآوری داده¬ها پرسشنامه¬ی محقق ساخته است. در رابطه با جامعه آماری کتابداران، به دلیل پایین بودن تعداد افراد، تمام جامعه مورد بررسی و مطالعه قرار گرفتند که تعداد 123 پرسشنامه توزیع شد و برای انتخاب نمونه از جامعه کاربران، روش نمونه‏گیری خوشه‏ای چند مرحله‏ای در نظر گرفته شد و نهایتاً کار به انتخاب نمونه‏ای از اعضاء به روش تصادفی ساده ختم شد و تعداد 384 پرسشنامه بین آنها توزیع گردید. آزمون های آماری مربوط به آنها از جمله پیرسون، اسپیرمن وآزمون Tو ... انجام شد و داده های جمع آوری شده به وسیله نرم افزار spss تجزیه و تحلیل گردید. یافته¬های پژوهش بیانگر این است که سطح رضایت کتابداران در بُعد رابطه¬ی شیوه اداره و سرپرستی، منزلت اجتماعی، آموزش و فعالیت¬های فوق برنامه، حقوق و مزایا با میزان رضایت شغلی در سطح اطمينان 99 درصد تأیید می شود و در بُعد نوع فرهنگ سازمانی و رابطه¬ی تأثیر رضایت کتابداران و رضایت کاربران مورد تأیید واقع نمی¬شود. در نتیجه رضایت شغلی کتابداران در ارتباط با 5 مؤلفه مورد مطالعه پژوهش (فرهنگ سازمانی، شیوه¬ی اداره و سرپرستی، آموزش و فعالیتهای فوق برنامه، محتوا و منزلت اجتماعی شغل، سیستم حقوق و مزایا) در سطح پایینی است و میزان رضایت شغلی کتابداران تأثیری چندانی بر میزان رضایت کاربران کتابخانه¬ها ندارد. کلید واژه¬ها: رضایت شغلی، رضایت کتابداران، رضایت کاربران، کتابخانه¬های عمومی.