-


1396/05/14 22:27:58
مقطع : کارشناسی ارشد
دانشگاه :
تاریخ دفاع :
اساتید راهنما :
اساتید مشاور :
اساتید داور :
مشاهده سایر پایان نامه های محبوبه جوادزاده
بسیاری از کشورها هرساله از طریق برگزاری رویدادهای گردشگری جمعیت قابل‌توجهی را برای حضور در رویدادها به کشور خود پذیرا هستند. در این میان شهر تهران با داشتن پتانسیل‌های بسیار و ظرفیت برای میزبانی هنوز نتوانسته به‌خوبی از طریق برگزاری رویدادها برای جذب گردشگر به شهر تهران بهره گیرد. درحالی‌که برگزاری رویدادها را می‌توان حرکتی موفقیت‌آمیز در ارتقاء و همسو کردن ملاحظات اقتصادی ، فرهنگی - اجتماعی و نزدیکی فرهنگ‌ها به یکدیگر ،تقویت احساس هویت شهروندی، انسجام‌بخشی به پیوندهای ملی ،توسعه گردشگری شهری ، برند سازی و توجه به حفظ و ارتقاء آن ، برنامه‌ریزی برای فصول رکود گردشگری، دانست لازم به ذکر است اگر برگزاری رویدادها از طریق حمایت و مشارکت فعالین این صنعت ، دست‌اندرکاران و مدیران شهری در فرآیند تصمیم‌گیری و تدوین سیاست‌ها و برنامه‌ریزی در سطح ملی،داخلی و بین‌المللی ‌باشد، با رقابتی شدن گردشگری، شاهد برگزاری رویدادی باکیفیت در جهت تحقق اهداف و جذب گردشگر خواهیم بود . با توجه به اهمیت موضوع ، پژوهش حاضر باهدف بررسی نقش برگزاری رویدادهای گردشگری در اقتصاد شهر تهران یک پژوهش از نوع هدف کاربردی و از حیث روش تحقیق توصیفی- همبستگی پرداخته است. داده‌ها از جامعه آماری نامحدود شامل اساتید و خبرگان گردشگری (فعالین باسابقه‌ی این صنعت) است که به روش نمونه‌گیری گلوله برفی انتخاب شدند و ۱۵۹ پرسشنامه بر اساس پرسشنامه محقق ساخته جمع‌آوری شد. تفسیر داده‌های آماری از روش آماری توصیفی و در سطح آمار استنباطی شامل آزمون کولموگروف اسمیرنوف، آزمون تحلیل رگرسیون ساده می‌باشد که در جهت آزمون فرضیه¬ها استفاده‌شده است نتایج پژوهش حاکی از آن بود که گردشگری رویدادها شهر تهران را به اهداف اقتصادی و فرهنگی - اجتماعی می‌رساند و راهکارهای مناسب می‌تواند گردشگری رویدادی تهران را در سطوح مختلف (گردشگران بین‌المللی ، داخلی، ملی ) به توسعه برساند.