مقطع : کارشناسی ارشد
دانشگاه : محقق اردبیلی
تاریخ دفاع : 1393/04/14
اساتید راهنما : دکتر عادل زاهد بابلان- دکتر مهدی معینی کیا
اساتید مشاور : دکتر حسین قمری گیوی
اساتید داور : دکتر علی خالق خواه
مشاهده سایر پایان نامه های محمدمهدی بابائی منقاری
چكيده: هدف پژوهش حاضر شناسایی رابطه بین راهبردهای انگیزش برای یادگیری با یادگیری ریاضی دانش¬آموزان متوسطه می¬باشد. روش تحقیق این پژوهش از نوع توصیفی- همبستگی است، جامعه آماری پژوهش حاضر کل دانش¬آموزان رشته ریاضی و فیزیک مقطع متوسطه شهرستان آمل باحجم 2958 نفر می¬باشد. از بین جامعه آماری بر اساس فرمول کوکران با لحاظ 05/0 = α و مقدار خطای قابل قبول 05/0 و 25/0= p=q؛ تعداد 339 نفر دانش¬آموز به روش نمونه¬گیری خوشه¬ای چندمرحله¬ای انتخاب گردید که پرسشنامه¬ برگشتی از تعداد 331 نفر قابل تحلیل بود. فرضیه پژوهش عبارتند از: 1- بین مؤلفه های راهبردهای انگیزشی با یادگیری ریاضی دانش¬آموزان متوسطه رابطه وجوددارد. 2- بین مؤلفه¬های راهبردهای یادگیری با یادگیری ریاضی دانش¬آموزان متوسطه رابطه وجوددارد. 3- بین مؤلفه¬های راهبردهای مدیریت منابع با یادگیری ریاضی دانش¬آموزان متوسطه رابطه وجود دارد. 4- بین راهبردهای انگیزش برای یادگیری با یادگیری ریاضی دانش‌آموزان رابطه وجود دارد. برای جمع آوری اطلاعات از پرسشنامه¬ی راهبردهای انگیزش برای یادگیری جهت بررسی میزان راهبردهای انگیزشی، راهبردهای یادگیری و راهبردهای مدیریت منابع یادگیری استفاده شد. این پرسشنامه، توسط (پینتریچ و همکاران، 1993) ساخته شد و توسط دانکن و مک کیچی (2005) بازنویسی شد .روش تجزیه و تحلیل اطلاعات با استفاده از رگرسیون چندگانه به روش گام به گام بود. یافته¬های پژوهش نشان داد که: بین راهبردهای انگیزشی شامل (ارزش تکلیف، باورهای کنترل یادگیری، اضطراب امتحان، خودکارآمدی، جهت‌گیری درونی هدف و جهت‌گیری بیرونی هدف) با یادگیری ریاضی دانش‌آموزان در سطح اطمینان 99 درصد رابطه¬ی معنی¬داری وجود دارد. سهم ارزش تکلیف (285/0= β) و جهت‌گیری بیرونی هدف (195/0= β) در پیش بینی میزان یادگیری ریاضی دانش¬آموزان معنی دار است. اما سهم بقیه متغیرها در پیش‌بینی یادگیری ریاضی دانش‌آموزان معنی دار نبود. بین راهبردهای یادگیری شامل (تکرار و مرور، سازمان¬دهی، بسط معنایی، تفکر انتقادی و خودتنظیمی) با یادگیری ریاضی دانش‌آموزان در سطح اطمینان 99 درصد رابطه¬ی معنی¬داری وجود دارد. سهم تکرار و مرور (308/0= β) در پیش بینی میزان یادگیری ریاضی دانش¬آموزان معنی دار است اما سهم بقیه متغیرها در پیش بینی یادگیری ریاضی دانش¬آموزان معنی دار نبود. بین راهبردهای مدیریت منابع یادگیری شامل (مدیریت زمان و مکان مطالعه، تنظیم تلاش، یادگیری از همدرسان و کمک‌طلبی) با یادگیری ریاضی دانش‌آموزان در سطح اطمینان 99 درصد رابطه¬ی معنی¬داری وجود دارد. سهم مدیریت زمان و مکان مطالعه (297/0= β) در پیش بینی میزان یادگیری ریاضی دانش¬آموزان معنی دار است اما سهم بقیه متغیرها در پیش بینی یادگیری ریاضی دانش¬آموزان معنی دار نبود. بین راهبردهای انگیزش برای یادگیری شامل (راهبردهای انگیزشی، راهبردهای یادگیری و راهبردهای مدیریت منابع یادگیری) با یادگیری ریاضی دانش‌آموزان در سطح اطمینان 99 درصد رابطه¬ی معنی¬داری وجود دارد. سهم راهبردهای انگیزشی (407/0= β) در پیش بینی میزان یادگیری ریاضی دانش¬آموزان معنی دار است اما سهم بقیه متغیرها در پیش بینی یادگیری ریاضی دانش¬آموزان معنی دار نبود. كليد واژه¬ها: : راهبردهای انگیزش برای یادگیری، ارزش تکلیف، جهت‌گیری هدف بیرونی، تکرار و مرور، مدیریت زمان و مکان مطالعه، راهبردهای انگیزشی، یادگیری ریاضی، دانش¬آموزان متوسطه