مقطع : کارشناسی ارشد
دانشگاه : صنعتی نوشیروانی بابل
تاریخ دفاع : 1396/06/28
اساتید راهنما : دکتر علیرضا خسروی
اساتید مشاور :
اساتید داور : دکتر ساداتی و دکتر رضایی
مشاهده سایر پایان نامه های عابدین رنجبر
در این پایان¬نامه طرح کنترل تطبیقی مدل مرجع با بکارگیری استراتژی پیشگوی حالت برای سیستم¬های چند ورودی – چند خروجی ارائه شده است. در این استراتژی علاوه بر استفاده از خطای ردیابی ، از یک خطای دیگر به¬نام خطای پیش¬بین نیز برای به روز رسانی قوانین تطبیق استفاده می¬گردد. یکی از دلایل استفاده از این روش، بالا بردن سرعت ردیابی سیستم کنترلی در مواجهه با تغییرات ناگهانی و غیر منتظره در محیط¬های مختلف کاری برای انواع سیستم¬های صنعتی می¬باشد. چراکه سیستمهای پیچیده تحت تأثیر اغتشاشات و تغییرات شدید پارامترها می¬باشند ، که سبب ایجاد انواع عدم قطعیت¬ها از طرف محیط بر روی این دستگاهها می¬شود . لذا از کنترل¬کننده انتظار می¬رود تا در این شرایط نایقینی ، بهترین پاسخ ممکن را برای دستگاه¬ها داشته باشد. در این پژوهش ، روش کنترل تطبیقی مدل مرجع پیشگوی حالت بر روی یک موتور توربوشفت جت که دارای دو ورودی ، دو خروجی و دو متغیر حالت است ،پیاده می¬گردد. که ورودی¬های آن عبارتند از ، جریان سوخت و زاویه شیب پیش¬رانش در پروانه ، خروجی های سیستم نیز عبارتند از ، جریان هوای موتور و فشار محوری و دو متغیر حالت سیستم نیز ، سرعت¬ دو محور توربین می باشند .تغییرات در دو ورودی بیان شده ، سبب ایجاد شرایط کاری جدید در موتور می¬شود ، که قابل پیش بینی نیست.این شرایط مختلف عبارتند از ، حالت بار کامل ، حالت کروز و حالت بی¬بار . هدف آن است که در این شرایط مختلف سرعت محورهای توربین در یک حالت پایدار ، دو مسیر مطلوب متفاوت را به خوبی ردیابی کند ، بطوریکه خطای ردیابی کمترین مقدار را داشته و به سرعت به مقدار صفر همگرا شود. بنابراین نیاز به یک روش کنترلی سریع و دقیق می¬باشد تا سبب ایجاد هماهنگی سیستم با شرایط جدید گردد. برای درک بهتر روش کنترلی گفته شده ابتدا روش MRAC بر روی دو سیستم هواپیمای با بال دلتا و سیستم موتور توربوشفت جت انجام می¬شود ، سپس روش PMRAC بر روی آنها پیاده خواهد شد . در نهایت مقایسه¬ای بین نتایج شبیه¬سازیها انجام خواهد گرفت.
کلید واژه¬ها: کنترل تطبیق مدل مرجع ، پیشگوی حالت ، هواپیما با بال دلتا ، موتور توربوشفتJetCat SPT5 .