مقطع : کارشناسی ارشد
دانشگاه : دانشگاه آزاد اسلامي واحد اصفهان(خوراسگان) دانشكده علوم انسانی
تاریخ دفاع : 1394/05/22
اساتید راهنما : دکتر سید حمیدرضا میرطاوسی
اساتید مشاور :
اساتید داور : خانم دکتر بدری شاه طالبی حسین آبادی , آقای دکتر محمود رفیعی
مشاهده سایر پایان نامه های منصوره رحیمی
تحقیق حاضر با هدف تعیین نقش تحصیلات تکمیلی دانشگاهی بر ارتقاء سطح توانمندی شاغلین در اداره کل امور اقتصادی و دارایی شهر اصفهان انجام گرفت. روش پژوهش، توصیفی- پیمایشی می باشد و برای گردآوری داده ها از روش میدانی استفاده شد. جامعه¬ی آماری درتحقیق حاضر كليه¬ی شاغلین دارای تحصیلات تکمیلی دانشگاهی در اداره کل امور اقتصاد و دارایی شهر اصفهان است که در سال 1394، تعداد آنها 70 نفر گزارش گردید. نمونه آماری با جامعه برابرفرض شده است. روش نمونه گیری، سرشماری است و پرسشنامه بین تمام اعضای جامعه که دارای تحصیلات تکمیلی دانشگاهی بودند توزیع شد و در نهایت از 61 پرسشنامه قابل تحلیل جهت بررسی و آزمون فرضیه ها استفاده گردید. در این تحقیق از پرسشنامه¬ی محقق ساخته شامل 48 گویه، بر اساس هفت مؤلفه ایجاد انگیزه ،تیم سازی و مشارکت، ایجاد نگرش مثبت و سازنده، یادگیری و ارتقاء سطح دانش، ارتقاء مهارتها، ارتقاء تواناییهای فردی و بکارگیری فناوری در دو بعد بلوغ روانی و بلوغ شغلی مبتنی بر طیف لیکرت بر روی یک پیوستار از کاملأ مخالف، مخالف، بی نظر، موافق و کاملأ موافق به ترتیب با کدهای عددی 1 تا 5 استفاده شد که روایی آن به روش محتوایی و صوری توسط متخصصان تأیید شد و پایایی آن با ضریب آلفای کرونباخ برابر 933/0 مطلوب ارزیابی گردید. نتایج تحلیل توصیفی و استنباطی داده ها نشان داد که تحصیلات تکمیلی دانشگاهی بر اساس تئوری توانمند سازی هرسی و بلانچارد که بر توان وتمایل کارکنان تمرکز دارد از طریق گویه های تدوین شده در دو بعد بلوغ روانی و بلوغ شغلی، موجب ارتقاء یا توانمندی در مؤلفه های ایجاد انگیزه، تیم سازی و مشارکت، ایجاد نگرش مثبت و سازنده، یادگیری و ارتقاء سطح دانش، ارتقاء مهارتها، ارتقاء تواناییهای فردی و بکارگیری فناوری ، در اداره کل امور اقتصاد و دارایی شهر اصفهان به طور معنی داری در حد بالای متوسط است و برارتقاء سطح توانمندی کارکنان نقش دارد و با اطمینان بالای 95/0 می توان گفت توانمندی در مؤلفه ¬های مذکور نتیجه تحصیلات تکمیلی می باشند. همچنین نتایج آزمون رتبه بندی فریدمن نشان داد که متغیر « ارتقاء سطح دانش و یادگیری » مهمترین و متغیر « ارتقاء مهارتها » در رتبه دوم و متغیر « بکارگیری فناوری اطلاعات » در رتبه سوم اهمیت قرار دارد. ضمنا نگرش به متغیرهای تحقیق فقط بر حسب تحصیلات برای متغیرهای تواناییهای فردی و بکارگیری فناوری اطلاعات متفاوت بوده است.