تحلیلی بر کارکردهای خدمات مهمان نوازی در کلان شهر مشهد(مطالعه موردی خدمات پذیرایی)
1396/07/23 19:05:35
مقطع : دانشجوی کارشناسی ارشد
دانشگاه :
تاریخ دفاع :
اساتید راهنما : عیسی ابراهیم زاده
اساتید مشاور :
اساتید داور :
مشاهده سایر پایان نامه های عیسی ابراهیم زاده
امروزه صنعت گردشگری در دنیا، یکی از مهمترین منابع درآمدی و در عین حال از عوامل مؤثر در ایجاد فرصتهای شغلی بوده و به عنوان گستردهترین صنعت خدماتی جهان حائز جایگاه ویژهای میباشد. نواحی شهری به علت آن که جاذبه های تاریخی و فرهنگی بسیار دارند، غالبا مقاصد گردشگری مهمی محسوب می شوند. در کنش گری فضایی، گردشگری در واقع فضای جغرافیایی را در کنش سه وجه میان میزبان، گردشگر و محیط تولید می کند. در این میان جامعه میزبان با عرضه خدمات مهمان نوازی می تواند باعث افزایش ضریب ماندگاری گردشگر و رضایت او را فراهم آورد. یکی از بارزترین عوامل عرضه گردشگری خدمات اقامتی و پذیرایی می باشد. از آنجاییکه نمود فضایی رفتار گردشگر در شکل گیری و مکان گزینی خدمات پذیرایی نقش دارد، لذا در این تحقیق خدمات پذیرایی شهر مشهد و کارکرد آن ها، به عنوان مطالعه موردی انتخاب گردیده است. بررسیها نشان داد در شهر مشهد 677 واحد پذیرایی از جمله رستوران، کبابی، آشپزخانه و هتل موجود می باشد. در این تحقیق ضمن بیان مفاهیم مرتبط با گردشگری شهری و مراکز پذیرایی، ابتدا اهداف گردشگران ورودی شهر مشهد با استفاده از روش پرسشنامه بررسی گردیده، نتایج نشان میدهد که هدف اصلی افراد از سفر به مشهد زیارت بوده که نمایانگر گردشگری مذهبی میباشد. از سوی دیگر در این تحقیق با استفاده از آزمون همبستگی رابطه میان الگوی استقرار و کارکردهای خدمات پذیرایی و همچنین رابطه میان کیفیت، شعاع دسترسی از حرم مطهر، بازار هدف و موقعیت مکانی با رضایت مورد بررسی قرار گرفت که نتایج حاصل نشان دهنده ارتباط میان این عوامل می باشد. در نهایت با استفاده از نرم افزار GIS و تحلیل شبکه درصد و تعداد هرکدام از خدمات در اطراف جاذبه های گردشگری مشخص گردید. در نتیجه دسترسی به خدمات پذیرایی در محدوده سه کیلومتری جاذبه¬های تاریخی، تاریخی- مذهبی و تجاری (که هرکدام در حدود 50 درصد خدمات را در محدوده خود پوشش می دهند) از وضعیت بهتری نسبت به جاذبه-های تفریحی، درمانی و ورزشی قرار دارد. و در رابطه با شعاع پنج کیلومتری همهجاذبه ها حداقل 50 در صد از خدمات را در محدوده خود پوشش می دهند. که نشان از رابطه میان دسترسی به خدمات پذیرایی در رابطه با جاذبه های گردشگری شهر دارد.
کلمات کلیدی: گردشگری شهری، عرضه گردشگری،خدمات پذیرایی، مشهد