مقطع : دانشجوی کارشناسی ارشد
دانشگاه :
تاریخ دفاع :
اساتید راهنما : عیسی ابراهیم زاده
اساتید مشاور :
اساتید داور :
مشاهده سایر پایان نامه های عیسی ابراهیم زاده
این تحقیق با هدف کلی تحلیل و بررسی عوامل مؤثر بر توسعه‌ی گردشگری در بازارچه‌های مرزی به‌طور عام و منطقه‌ی سیستان به‌طور خاص انجام شد. محقق در نتیجه‌ی بررسی نتایج مطالعات صورت‌گرفته در زمینه‌ی گردشگری خرید و توسعه گردشگری در بازارچه‌های مرزی و تلفیق آن‌ها، به 6 عامل (در مجموع 38 مؤلفه) دست یافت. این عوامل عبارتند از: خرید، امور رفاهی، فرهنگ و اقلیم، قیمت، هتل‌ها و حمل و نقل، و مدیریت بازارچه و تصمیمات سیاسی. پس از تأیید عوامل و مؤلفه‌های آن‌ها توسط متخصصین امر، این عوامل به صورت پرسشنامه‌ای با طیف لیکرت طراحی شده و در اختیار جامعه‌ی آماری قرارگرفت تا نظراتشان را درباره‌ی میزان تأثیر هر عامل و مؤلفه در توسعه‌ی گردشگری در بازارچه‌های مرزی منطقه‌ی سیستان بیان کنند. جامعه‌ی آماری تحقیق شامل خبرگان بخش گردشگری بود که دارای ویژگی‌هایی شامل داشتن دانش و یا تجربه‌ی عملیاتی لازم، داشتن مدرک کارشناسی، کارشناسی ارشد و یا دکتری در رشته های مرتبط بود. نتایج حاصل با استفاده از روش‌های آماری توصیفی (میانگین، انحراف معیار، و درصد و ...) و استنباطی (تحلیل واریانس یک راهه) تحلیل شدند. نتایج نشان داد که تفاوت میانگین‌های عوامل موثر بر توسعه‌ی گردشگری در بازارچه‌های مرزی از نظر آماری معنی‌دار است. به منظور سنجش دقیق‌تر تفاوت دو به دوی گروه‌ها از آزمون تعقیبی شفه استفاده شد. نتایج آزمون شفه نشان داد که عامل خرید و بعد از آن عامل مدیریت بازارچه و تصمیمات سیاسی بیشترین نقش را بر توسعه‌ی گردشگری در بازارچه‌های مرزی دارند. كلمات كليدي: گردشگری، توسعه‌ی گردشگری، بازارچه های مرزی، سیستان