تحلیلی بر عملکرد مدیریت شهری با تأکید بر نقش آن درتوسعه کارآفرینی شهری بر اساس مدل SWOT مطالعه موردی: شهر سنقر
1396/07/23 20:08:20
مقطع : دانشجوی کارشناسی ارشد
دانشگاه :
تاریخ دفاع :
اساتید راهنما : عیسی ابراهیم زاده
اساتید مشاور :
اساتید داور :
مشاهده سایر پایان نامه های عیسی ابراهیم زاده
افزایش چشمگیر جمعیت شهری و متنوع شدن نیازهای جدید شهروندان، مسئولیت مدیران شهری را دوچندان نموده است، به نحوی که وظایف مدیریت شهری در دهه 90 نسبت به گذشته، هم از لحاظ حجم کاری و هم از لحاظ نوع وظایف، قابل مقایسه نیست و نمی توان مانند گذشته به مدیریت شهری با دیدی صرفاً خدماتی نگریست. هدف پژوهش حاضر تحلیلی بر عملکرد مدیریت شهری سنقر با تأکید بر نقش آن در توسعه کارآفرینی شهری و ارائه راهبردهایی جهت تعالی مدیریت شهری این شهر می¬باشد. این پژوهش از لحاظ هدف، کاربردی و از لحاظ روش تحقیق، توصیفی- تحلیلی بوده و داده¬ها و اطلاعات مورد نیاز، از طریق بررسی¬های اسنادی- کتابخانه¬ای و مطالعات میدانی جمع¬آوری شده سپس جهت تجزیه و تحلیل یافته¬ها از نرم¬افزارSPSS19 و آزمون¬های آن شامل (آزمون¬های نا¬پارامتریک کولموگرف اسمیرنف، رتبه¬ای علامت¬دار ویلکاکسون، من- ویتنی، فریدمن و آزمون¬ پارامتریک تی تک نمونه¬ای)، استفاده شده است. در عین حال با توجه به موضوع پایان¬نامه به کمک مدل استراتژیک SWOTبه ارائه استراتژی¬هایی جهت تعالی مدیریت شهری سنقر پرداخته¬ایم. نمودارها نیز در نرم¬افزار Microsoft Excel 2010 ترسیم شده است. جامعه آماری پژوهش را سه گروه شهروندان عادی، نخبگان و مدیران شهری سنقر تشکیل می¬دهند که در گروه اول 390 نفر، گروه دوم 100 نفر و در گروه سوم تمامی اعضای شورای شهر و مدیران شهری، به عنوان حجم نمونه در نظر گرفته شده¬اند. نتایج بدست آمده بیانگر آن است که شکاف بین ادراکات و انتظارات شهروندان از عملکرد مدیریت شهری سنقر، در بخش عمرانی- کالبدی (74/1-)، بخش اجتماعی – فرهنگی (05/2-) و بخش مالی- اقتصادی (43/2-) می¬باشد. این مهم نشان¬دهنده عملکرد نامطلوب مدیریت شهری در هر سه بخش ذکر شده می¬باشد. همچنین از دیدگاه شهروندان، این سه بخش دارای اهمیت یکسانی نبوده و بخش مالی- اقتصادی بیشترین اهمیت را برای آنان داشته سپس بخش¬های عمرانی- کالبدی و اجتماعی- فرهنگی به ترتیب در مراحل بعدی اهمیت قرار گرفته¬اند. از لحاظ میزان رضایت از عملکرد ادراکی مدیریت شهری، زنان نسبت به مردان از عملکرد مدیریت شهری در هر سه بخش رضایت بیشتری داشته¬اند، اما از لحاظ انتظارات از مدیریت شهری در هر سه بخش، انتظارات مردان بیشتر از زنان بوده است، که به دلیل ارتباطات بیشتر مردان با مدیریت شهری می¬باشد. از دیدگاه نخبگان شهری نیز مدیریت شهری سنقر توانایی بسترسازی لازم جهت ایجاد و گسترش کارآفرینی در شهر سنقر را دارا می¬باشد. در نهایت نتایج حاصله از تحلیل راهبردیSWOT بیانگر آن است که مهمترین راهبردهای تعالی مدیریت شهری سنقر عبارتند از: تدوین و اجرای طرح¬های توسعه شهری مانند طرح CDS شهری، ایجاد مکان¬هایی به عنوان نماینده شهرداری مرکزی در نواحی مختلف شهر سنقر، ایجاد منابع درآمدی جدید برای مدیریت شهری و جذب مشارکت شهروندان در تصمیمات مدیریت شهری.
واژگان کلیدی: مدیریت شهری، کارآفرینی شهری، عملکرد، SWOT، سنقر.