مقطع : کارشناسی ارشد
دانشگاه : فردوسی مشهد
تاریخ دفاع : 1395/06/16
اساتید راهنما : علی شیرازی
اساتید مشاور : محمد لگزیان
اساتید داور :
مشاهده سایر پایان نامه های هاشم طالبي
امروزه دانش عنصر كليدي خلق ثروت، ارزش افزوده، شايستگي‌هاي متمايز سازماني و مزيت رقابتي در سازمان‌ها است. اين چنين نقش بي‌بديلي باعث شده است كه سازمان‌ها در جهت مديريت كردن اين منبع با ارزش و نيز تحت كنترل و دراختيار درآوردن آن تلاشي وافر نمايند. بديهي است تا زمانيکه زمينه‌ها و پیش نیازهای لازم جهت استفاده از دانش وجود نداشته باشند، نمي‌توان از دانش انتظار كارآيي و اثربخشي داشت و از مزاياي بيشمار آن بهره‌مند شد. در حقيقت این پیش‌نیازها اجراي فرايند مديريت دانش را تسهيل و پشتيباني مي‌كنند. بنابراين، بررسي پيش نيازهاي ضروري مديريت دانش بر فرايند مديريت دانش، اولين گام در پياده‌سازي موفق مديريت دانش در سازمان‌ها به شمار مي‌آيد. هدف این تحقیق بررسی پيش نيازهاي ضروري- عوامل توانمندساز مدیریت دانش- و ابعاد آنها بر فرایند خلق دانش میباشد. جهت سنجش این عوامل، نظرات ‎228 نفر از مدیران و کارکنان شرکت آب و فاضلاب با استفاده از نمونه‌گیری تصادفی ساده اخذ گردید. ماهیت تحقیق کاربردی و روش تحقیق پیمایشی- توصیفی بوده و داده های تحقیق از طریق پرسشنامه‌ای استاندارد جمع آوری گردیده است. روایی محتوا و صوری پرسشنامه تحقیق از طریق مشخص شدن سوالات با توجه به مولفه‌های استخراج شده از پژوهشهای معتبر گذشته و همچنین از طریق قضاوت تعدادی از اساتید رشته مدیریت دانشگاه فردوسی و متخصصان شرکت آب وفاضلاب مشهد مورد بررسی و تایید قرار گرفت. روایی سازه با استفاده از تحلیل عاملی تأییدی مورد بررسی قرار گرفت و ضریب آلفای کرونباخ بزرگ تر از 7/0 برای سازه های مختلف پرسشنامه، پایایی آن را مورد تأیید قرار داد. تحلیل آماری داده‌ها با استفاده از روش مدل‌سازی معادلات ساختاری و به کمک نرم افزارAMOS انجام شد. نتایج پژوهش نشان داد که فرهنگ سازمانی، ساختار سازمانی و فناوری اطلاعات به کارگرفته شده در شرکت آب و فاضلاب مشهد بر فرایند خلق دانش تاثیرگذار است. تاثیرگذاری مثبت و معنادار ابعاد فرهنگ سازمانی شامل همکاری، اعتماد و یادگیری بر فرایند خلق دانش و تاثیرگذاری مثبت و معنادار بعد فناوری اطلاعات یعنی پشتیبانی فناوری اطلاعات بر فرایند خلق دانش تایید شد. همچنین ابعاد ساختار سازمانی شامل رسمیت و تمرکز تاثیر معنادار و منفی بر فرایند خلق دانش داشتند. در پایان، پیشنهادات کاربردی و همچنین محدودیت‌های تحقیق ارائه شدند. کلیدواژه: مدیریت دانش، توانمندسازهای مدیریت دانش، فرایند خلق دانش، آمادگی، آب و فاضلاب.