مقایسه ی اشتیاق برای برقراری ارتباط و حمایت اجتماعی با توجه به سبک بازی رایانه ای در بین نوجوانان مراجعه کننده به گیم نت های زاهدان
1396/08/22 22:01:03
مقطع : کارشناسی ارشد
دانشگاه : دانشگاه آزاد اسلامی واحد زاهدان
تاریخ دفاع : 1394/04/15
اساتید راهنما : دکتر محمود شیرازی
اساتید مشاور :
اساتید داور : دکتر علی عرب
مشاهده سایر پایان نامه های محمدعلی فردین
هدف از پژوهش حاضر، مقایسه ی اشتیاق برای برقراری ارتباط و حمایت اجتماعی با توجه به سبک بازی رایانه ای در بین نوجوانان مراجعه کننده به گیم نت های زاهدان بود. این پژوهش توصیفی، از نوع علّی – مقایسه ای بود که جامعه ی آماری آن را کلّیه نوجوانان و جوانان پسر مراجعه کننده به گیم نت¬های شهر زاهدان که شامل 25 گیم¬نت بودند، تشکیل می دادند. روش نمونه گیری پژوهش حاضر، تصادفی خوشه¬ای چند مرحله¬ای بود که هشت گیم¬نت، بصورت قرعه کشی انتخاب و سپس از بین مراجعه کنندگان به گیم نت¬های مورد نظر، نمونه مورد نظر که شامل 156 نفر بودند به صورت تصادفی ساده انتخاب شدند و به منظور جمع آوری اطلاعات، از سوالات جمعیت شناختی و سبک مورد علاقه بازی رایانه و همچنین دو پرسشنامه اشتیاق برای برقراری ارتباط مک کروسکی(1992) و پرسشنامه حمایت اجتماعی مری پروسیدانو و کنیت هلر(1991) استفاده شد. نتایج تحلیل واریانس یک راهه نشان داد که در اشتیاق برای برقراری ارتباط و حمایت اجتماعی علاقه¬مند به سبک¬های مختلف بازی رایانه¬ای تفاوت وجود دارد، بدین ترتیب که مخاطبان علاقه¬مند به سبک بازی آنلاین گسترده تیمی و سبک ترکیبی از اشتیاق به برقراری ارتباط و حمایت اجتماعی بیشتری نسبت به علاقه¬مندان سبک¬های بازی رایانه¬ای انفرادی برخوردار بودند. همچنین نتایج نشان داد که اشتیاق برای برقراری ارتباط و حمایت اجتماعی در آزمودنی¬هایی که گیم نت و منزل را به عنوان محل بازی انتخاب می¬کردند، از آزمودنی¬هایی که تنها منزل را به عنوان محل مورد علاقه برای بازی انتخاب می¬کردند، بیشتر بود.