تبیین تأثير کیفیت خدمات و نوآوری سازمانی بر اثربخشی سازمانی (مطالعه موردی: اداره کل ورزش و جوانان استان فارس)
1396/10/08 18:43:51
مقطع : کارشناسی ارشد
دانشگاه : دانشگاه آزاد اسلامی واحد شیراز
تاریخ دفاع : 1394/08/25
اساتید راهنما : شاپور امین شایان جهرمی
اساتید مشاور :
اساتید داور : مسعود نونژاد و سعید رازقی
مشاهده سایر پایان نامه های شهریار مرزبان
چکیده
با توجه به این که اصلی ترین هدف هر سازمانی دستیابی به اثر بخشی بهینه است لذا سازمان ضمن توجه به ارتقاء و بهبود کیفیت خدماتی که ارائه می نماید باید موجباتی را فراهم نماید که متصدی هر پست بدون احساس ترس و اجبار به عوامل ایجاد نوآوری سازمانی در ابعاد مختلف توجه داشته که این امر باعث ارتقاء و در نتیجه افزایش اثربخشی سازمان گردد. پژوهش حاضر به تبیین تأثير کیفیت خدمات و نوآوری سازمانی بر اثربخشی سازمانی در اداره کل ورزش و جوانان استان فارس پرداخته است. روش اجرای پژوهش حاضر توصیفی پیمایشی (غیر آزمایشی) و طرح پژوهشی از نوع همبستگی و روش گردآوری اطلاعات نیز میدانی و کتابخانه بوده است. اين پژوهش از نظر هدف، پژوهشي کاربردی محسوب ميشود. ابزار پژوهش شامل سه پرسشنامه استاندارد می باشد. پرسشنامه های مربوطه با استفاده از نرم افزار SPSS و با استفاده از آمار توصیفی و استنباطی و با توجه به ضرایب بتایی که بدست می آیند جهت یافتن ارتباط بین کیفیت خدمات و نوآوری سازمانی و اثربخشی سازمانی تحلیل می شوند. همچنین متغیر وابسته اثربخشی سازمانی از طریق تاثیر متغیرهای مستقل کیفیت خدمات و نوآوری سازمانی به روش رگرسیون چندگانه همزمان که در نرم افزار SPSS به عنوان روش Enter شناخته می شود، پیش بینی می شود. در تحلیل چند متغیره ضریب تاثیر متغیر کیفیت خدمات بر اثربخشی سازمانی 60% بدست آمد و ابعاد پنجگانه کیفیت خدمات به ترتیب اولویت بر حسب ضریب تاثیر گذاری شامل: مولفه پاسخگویی30% ، مولفه ملموس 25% ، مولفه تضمین 23% ، مولفه همدلی 21% و مولفه قابلیت اطمینان 20% محاسبه، و در تحلیل چند متغیره ضریب متغیر نوآوری سازمانی بر اثربخشی سازمانی 37% بدست آمد و ابعاد سه گانه نوآوری سازمانی به ترتیب اولویت بر حسب ضریب تاثیر گذاری شامل: مولفه نوآوری تولیدی 45% ، مولفه نوآوری اداری 32% و مولفه نوآوری فرایندی 30% بدست آمد. نتایج تحقیق، وجود ارتباط معنادار قوی و مثبتی بین متغیر و مولفه های کیفیت خدمات و نوآوری سازمانی با اثربخشی سازمانی را تایید نمود.
واژه هاي كليدي: کیفیت خدمات، نوآوری سازمانی، اثربخشی سازمانی.