بررسی و تحلیل محتوای کتاب درسی تفکر و سبک زندگی بر اساس مولفه های تفکر خلاق (مورد مطالعه: دیدگاه دانش آموزان دوره متوسطه دوم شهرستان بروجرد)
1396/10/09 21:25:53
مقطع : کارشناسی ارشد
دانشگاه : دانشگاه آزاد واحد محلات
تاریخ دفاع : 1396/03/22
اساتید راهنما : دکتر حسین نظری
اساتید مشاور :
اساتید داور : دکتر فرهاد شفیع پور
مشاهده سایر پایان نامه های حسین نظری
پژوهش حاضر با هدف بررسی محتوای کتابهای تفکر وسبک زندگی دوره ی متوسطه ی اول بر اساس مؤلفه های تفکر خلاق (شناختی، انگیزشی – عاطفی و شخصیتی) از دیدگاه مدیران، معاونان و دبیران آموزش و پرورش محلات در سال تحصیلی 94 - 1393 و به روش توصیفی – پیمایشی انجام شد. 48 مدیر، معاون و دبیرکه در ارتباط با این دروس در مدارس بودند به روش سرشماری انتخاب و پرسشنامه نگرش نسبت به نقش محتوای کتابهای تفکر و سبک زندگی بر خلاقیت دانش آموزان محقق ساخته را تکمیل کردند. نتایج آزمون مجذور کا (خی دو) نشان داد که محتوای کتابهای تفکر و سبک زندگی بر مولفه های شناختی، انگیزشی – عاطفی و شخصیتی تفکر خلاق در دانش آموزان (توانایی ذهنی دانش آموزان، آستانه تحمل، سیالی ذهنی، کنجکاوی، توانایی بسط دادن، توانایی ترکیب کردن، توانایی درک و فهم واقع بینانه مطالب، توانایی بیان نظرات مختلف و توانایی حل مسئله، میزان انگیزه، بهبود عواطف، توانایی لذت بردن از فعالیتها، توانایی مهرورزی، انگیزه کمک به دیگران، رغبت برای دانستن مطالب جدید، توانایی برقراری ارتباط با دوستان، مهارت دوست یابی و مهارت رازداری، اراده ی مستقل، پذیرش خطر و میل به تغییر، پذیرش تجربه، میزان صداقت و راستی، خودآگاهی، توانایی مثبت اندیشی، پشتکار و جدیت، تمرکز و دقت، توانایی مقابله با فشارهای روانی و مزاح و رک گوی (01/0 >p) و بر خودکارآمدی (05/0 >p) تاثیر معناداری دارد ولی بر توانایی تفسیر، رغبت برای دانستن مطالب جدید و اعتماد به نفس تاثیر معناداری ندارد(05/0