بررسی و تحلیل برنامه های درسی استراتژیک آموزش و پرورش(مورد مطالعه ؛ دیدگاه دبیران دوره متوسطه آموزش و پرورش استان لرستان)
1396/10/21 12:33:06
مقطع : کارشناسی ارشد
دانشگاه : دانشگاه آزاد واحد محلات
تاریخ دفاع : 1396/03/30
اساتید راهنما : دکتر حسین نظری
اساتید مشاور :
اساتید داور : دکتر فرهاد شفیع پور و دکتر جهانگیری
مشاهده سایر پایان نامه های حسین نظری
هدف تحقیق حاضر، بررسی بررسی و تحلیل برنامه های درسی استراتژیک آموزش و پرورش(مورد مطالعه ؛ دیدگاه دبیران دوره متوسطه آموزش و پرورش استان لرستان) بوده است. روش تحقیق، توصیفی از نوع پیمایشی بوده و از لحاظ نوع هدف یک تحقیق کاربردی است. جامعه آماری این تحقیق را کلیه دانش آموزان دختر پایه نهم متوسطه اول شهرستان محلات در سال 1396-1395 به تعداد 3574 نفرتشکیل داده اند. برای انتخاب نمونه از روش تصادفی خوشه ای تک مرحله ای استفاده شده که نهایتاً تعداد 350 نفر بطور تصادفی انتخاب شدند. براي جمع آوري اطلاعات از دو روش کتابخانه ای و ميداني استفاده شده است. ابزارتحقیق شامل پرسشنامه محقق ساخته برنامه درسی استراتژیک بوده است. برای تجزیه و تحلیل داده های توصیفی از جداول توزیع فراوانی، در صد فراوانی، درصد فراوانی تجمعی و میانگین استفاده شده و برای تحلیل داده های استنباطی از آزمون t یک متغیره، و برای انجام این عملیات آماری از نرم افزار آماری spss استفاده شده است.
بطور کلی نتایج تحقیق نشان داد، 1 میانگین کاربست تفکر استراتژیک در آموزش و پرورش لرستان در وضعیت موجود، 69/2 و در وضعیت مطلوب 72/3 است که بیانگر بالاتر بودن میانگین کاربست تفکر استراتژیک در آموزش و پرورش لرستان در وضعیت مطلوب نسبت به وضعیت موجود است. همچنین نتایج آزمون t یک متغیره در وضعیت موجود و مطلوب، نشان می دهد که متوسط کاربست تفکر استراتژیک در وضعیت موجود پایین تر از متوسط جامعه و در وضعیت مطلوب بالاتر از متوسط جامعه است. لذا با توجه به اینکه قدر مطلق نسبت t محاسبه شده ازt جدول بزرگتر است می توان چنین بیان کرد که کاربست تفکر استراتژیک در آموزش و پرورش لرستان در وضعیت موجود پایین تر از سطح متوسط و در وضعیت مطلوب بالاتر از سطح متوسط جامعه است (01/0 > p).