بررسی رابطه بین ارتباطات غیر رسمی و اثربخشی سازمان در آموزش و پرورش استان خوزستان
1393/11/12 21:22:58
مقطع : کارشناسی ارشد
دانشگاه : آزاد واحد شوشتر
تاریخ دفاع : 1386/10/30
اساتید راهنما : دکتر سیروس کراهی مقدم
اساتید مشاور : محمد علی نعمت پور
اساتید داور :
مشاهده سایر پایان نامه های حسن جرفی
يکي از مقولات مهم در بقا و کارآمدي سازمانها، تأمين رضايت شغلي کارکنان است. از آنجا که محقق براساس نوشتهها و مشاهدات شخصي موارد عديدهاي از نارضايتي شغلي و آثار نامطلوب آنرا در سازمانهاي آموزش و پرورش ايران از جمله آموزش و پرورش شهرستان اهواز در منطقه حميديه (محل خدمت محقق) يافت علاقمند شد که درباره چگونگي و عوامل مؤثر در آن تحقيقي علمي انجام دهد در اين راستا ابتدا تحقيق مقدماتي بر روي (82 ) نفر انجام داد که معلوم شد مهمترين عامل ايجاد آن، نبود شيوه ارتباطات غيررسمي است. سپس تحقيق حاضر را انجام داد تا رابطه بين ارتباطات کارکنان به صورت غيررسمي و رضايت شغلي را به طريق علمي دريابد. جامعه مورد نظر(502 ) نفر از دبيران، معلمان و کارکنان آموزش و پرورش شهرستان اهواز در منطقه حميديه و جامعه نمونه (82 ) نفر مي باشد که به روش طبقه اي خوشه اي تصادفي سيستماتيک از جامعه مورد نظر گزينش شده اند.
در اين تحقيق مهارتهاي ارتباطات غيررسمي کارکنان (متغير مستقل) شامل: مهارت شايعه اي، مهارت تلفني، مهارت چهره به چهره و مهارت خوشه اي مي باشند و متغيرهاي رضايت شغلي (متغير وابسته) شامل: خلاقيت، جامعيت، دقت و انعطاف پذيري بوده و روش گردآوري داده، کتابخانهاي و ميداني و ابزار اندازه گيري پرسش نامه مي باشد. روايي آن با روش محتوائي وسازه و صوري تائيد گرديد و پايايي اندازه گيري،از طريق فرمول آلفاي کرونباخ ( به اندازه 90/ . تائيد شد). فرضيه هاي اين تحقيق که با استفاده از فرمولهاي ضريب کندال تاو بی، تحليل واريانس کروسکال واليس و شفه تحليل شده اند و نيز نتايج تحليل آنها عبارتند از:
1- فرضيه اهم: بين ارتباطات غيررسمي کارکنان و رضايت شغلي آنان رابطه معني داري وجود دارد(اندازه اين رابطه در سطح معني داري 99/ . ، 21/ . مي باشد).
2- فرضيه هاي فرعي :
يک- بين ارتباطات غيررسمي کارکنان در مهارت شايعه اي بارضايت شغلي آنان رابطه معني داري وجود دارد(اندازه اين رابطه در سطح معني داري 99/ . ، 23/ . مي باشد).
دو- بين ارتباطات غيررسمي کارکنان در مهارت تلفني با رضايت شغلي آنان رابطه معني داري وجود ندارد(اندازه اين رابطه 3 ./ . مي باشد).
سه- بين ارتباطات غيررسمي کارکنان در مهارت چهره به چهره با رضايت شغلي آنان رابطه معني داري وجود دارد(اندازه اين رابطه در سطح معني داري 999/ . ، 24/ . مي باشد).
چهار- بين ارتباطات غيررسمي کارکنان درمهارت خوشه اي با رضايت شغلي آنان رابطه معني داري وجود دارد(اندازه اين رابطه در سطح معني داري 95/ . ، 20/ . مي باشد).
پنج– بين تأثير هر يک از عناصر ارتباطات غيررسمي کارکنان بر رضايت شغلي تفاوت معني داري وجود دارد(اندازه واريانس کروسکال واليس (80/101)، که عدم تفاوت معني دار آن رد شد و بيشترين تأثير مربوط به متغير ارتباطات غيررسمي کارکنان در مهارت چهره به چهره مي باشد).