بررسی راهکارهای تحقق اهداف آموزش و پرورش پیش دبستانی و دبستانی در سند تحول بنیادین از دیدگاه آموزگاران پایه چهارم ابتدایی شهرستان دزفول
1396/10/21 12:35:30
مقطع : کارشناسی ارشد
دانشگاه : دانشگاه آزاد واحد محلات
تاریخ دفاع : 1395/08/30
اساتید راهنما : دکتر حسین نظری
اساتید مشاور :
اساتید داور : دکتر فرهاد شفیع پور و دکتر محمد مهدی جهانگیری
مشاهده سایر پایان نامه های حسین نظری
هدف تحقیق حاضر، بررسی راهکارهای تحقق اهداف آموزش و پرورش پیش دبستانی و دبستانی تعیین شده در سند تحول بنیادین از دیدگاه آموزگاران پایه چهارم شهرستان دزفول بوده است. روش تحقیق، توصیفی -پیمایشی بوده است. جامعه آماری این تحقیق را کلیه معلمان پایه چهارم شهرستان دزفول در سال 1396-1395 به تعداد 210 نفرتشکیل داده اند. برای انتخاب نمونه از روش تصادفی خوشهای تک مرحلهای استفاده شده که نهایتاً تعداد 136 نفر بطور تصادفی انتخاب شدند. براي جمع آوري اطلاعات از دو روش کتابخانهای و ميداني استفاده شده است. تجزیه وتحلیل دادهها در دو سطح آمار توصیفی وآماراستنباطی انجام شده است. ابزارتحقیق پرسشنامه محقق ساخته که همه پرسشنامهها بر حسب پنج درجه اي ليكرت تنظيم و درجه بندي شده اند. برای تأمین روایی آنها به لحاظ محتوا از نظر متخصصان استفاده شده است و برای تأمین اعتبار آنها از روش ضریب همبستگی آلفای کرونباخ استفاده بعمل آمده است. در بخش آمار توصیفی از آزمونهایی مانند فراوانی، درصد، میانگین و در بخش آمار استنباطی آزمون t یک گروهی (آزمون فرض آماری میانگین یک جامعه) وآزمون فریدمن مورد استفاده قرارگرفت. بطور کلی نتایج تحقیق نشان داد، از آنجایی کهt محاسبه شده در پنج مولفه و گویههای هر یک از پنج مولفه از t جدول بزرگتر است. بنابراین راهکارهای تحقق اهداف آموزش و پرورش پیش دبستانی و دبستانی تعیین شده در سند تحول بنیادین در پنج مولفه و گویههای هر یک از پنج مولفه میتوان به جامعه پژوهش تعمیم داد چرا که نتایج نشان میدهد که با 99 درصد اطمینان راهکارهای دینی، روانشناختی، تربیتی، علمی و آموزشی میتواند بر تحقق اهداف آموزش و پرورش پیش دبستانی و دبستانی تعیین شده در سند تحول بنیادین موثر باشد. توجه به مبانی، ارزشهای اساسی و آموزههای بنیادی دین اسلام، با میانگین رتبه 11/2، 07/2، ارتقای سطح دانش و مهارت والدین از طریق برنامه آموزش خانواده، با میانگین رتبه42/3 و 36/3، توجه به اصول علمی و پرهیز از سلیقهای برخورد کردن با میانگین رتبه64/2 و 61/2، توجه به اصل شایستگی محور مربیان با میانگین رتبه29/4، 15/4 و 14/4 بر تحقق اهداف آموزش و پرورش پیش دبستانی و دبستانی تعیین شده در سند تحول بنیادین موثر است.